AKTUĀLĀS IZSTĀDES | ARHĪVS | PAR MUMS ENGLISH  
     

Radošā grupa Orbīta. Komentāri
2010. gada 7. – 29. augusts

Radošās grupas Orbīta fotogrāfiju un videodarbu izstādē būs skatāma izstādes kuratora, fotogrāfa Vladimira Svetlova veidota darbu izlase. Darbu autori: Romāns Korovins, Vladimirs Leibgams, Anna Volkova, Aleksandrs Zapoļs, Jeļena Glazova.  Izstādes vienojošais motīvs – priekšstats par aizkadra komentāru kā atslēgu, kas skatītājam ļauj piekļūt mākslinieka idejai.
Radošās grupas Orbīta veidotās izstādes “Komentāri” pamatā ir diskusija par uztveres stereotipiem, kā mākslinieciskās izteiksmes līdzekli izmantojot attēla un teksta mijiedarbību. Nosaukums “Komentāri” pievērš uzmanību arī mākslas darba un tā interpretācijas problemātikai, verbālas un vizuālas komunikācijas pretstatiem. Jautājums par mākslas darba un tā komentāra saspēli vai sadursmi kļuvis īpaši aktuāls mūsdienu mākslā, un radošās grupas Orbīta mākslinieki piedāvās savu versiju par to. Orbīta darbība asociējas ar starpdisciplinārām aktivitātēm, un teksta un attēla mijiedarbība apspēlēta arī vairākos līdšinējos Orbīta projektos – piemēram, kā dzejas lasījumi foto un video projekciju un muzikāla pavadījuma kontekstā. Izstādē “Komentāri” iekļautas fotogrāfijas un videodarbi.
Fotogrāfija ir viens no galvenajiem radošās grupas Orbīta darbības virzieniem. Sākot no pirmā Orbīta almanaha izdošanas, izveidojies fotogrāfu loks, kurus vieno estētiskas un stilistiskas prioritātes un kuri regulāri sadarbojas ar radošo grupu Orbīta. Viņu darbi regulāri tiek publicēti fotogrāfijas nodaļā mājaslapā www.orbita.lv, Orbīta iniciētos un veidotos drukātos izdevumos, almanahos, Latvijas mūsdienu fotogrāfijai veltītajā grāmatu sērijā “36 exp”, kā arī tiek eksponēti izstādēs. Orbīta  aktivitātes izceļas ar spilgtu individualitāti Latvijas mūsdienu mākslas kontekstā. Ar radošo grupu Orbīta saistīto fotogrāfu darbiem piemīt izkopta, smalka un niansēta estētika, un reflektējošs, poētisks skatījums uz laikmetu un pasauli. Var teikt, ka 21. gadsimta sākumā Latvijā izveidojies īpašs Orbīta  rokraksts fotogrāfijā.

Vairāk informācijas par radošo grupu Orbita:
www.orbita.lv

 

Romāns Korovins. Peldēšanās un sauļošanās. 2010
© Romāns Korovins

   
     

Raimo Lielbriedis. Melnbaltā pietura
2010. gada 2. jūlijs – 1. augusts

“Lai dotos tālāk, dažkārt ir vajadzīga pietura. Seviški tad, ja kustības trajektorija sāk līdzināties aplim.  Neesmu iecerējis mainīt profesiju, tomēr pienācis laiks izvēlēties attīstībai nepieciešamos virzības katalizatorus, jaunas enerģijas avotus. Paveiktais melnbaltās fotogrāfijas jomā dod man šādu iespēju, atliek vienīgi apstāties un rūpīgi padomāt,” tā fotogrāfs un pedagogs Raimo Lielbriedis par personālizstādi “Melnbaltā pietura”. Tajā autors apkopojis izlasi no vairāku gadu laikā tapušiem darbiem – fotogrāfijas uzņemtas ilgstošā laikposmā, bet oriģināli tapuši šogad, speciāli izstādei. Visi izstādes darbi ir izgatavoti digitāldrukas tehnikā (giclee print), par pamatu ņemot tradicionālā procesā iegūtus melnbaltos negatīvus un augstas klases materiālu izvēli. Digitāldrukas tehnoloģiju attīstība ļauj piešķirt pilnīgi jaunas kvalitātes jau esošam attēlu materiālam, saglabājot attieksmi pret attēla oriģināla stabilitāti gan tehniskā, gan vienkārši izskata nozīmē.
Kā jau tas raksturīgi Raimo Lielbrieža darbiem, ekspozīcijā skatāms augstākās raudzes tehniskais izpildījums, stila tīrība un izkopta melnbaltā estētika. Darbi radīti galvenokārt ainavas žanrā. Par saviem darbiem Raimo Lielbriedis raksta: “Vārdus var sakārtot gan rokasgrāmatās, gan laikrakstu ziņās, gan dzejoļu krājumos. Manu fotodarbu "vārdi" ir mēģinājums sacerēt dzeju.”
Raimo Lielbriedis (1962), fotogrāfs un fotogrāfijas pedagogs Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolā. Autoritāte melnbaltās analogās fotogrāfijas tehnoloģijās, populārās grāmatas “Kā fotografēt?” (Neputns, 2009) autors. Publicējis rakstus mākslas periodikā par melnbaltās fotogrāfijas estētiskajiem un tehnoloģiskajiem aspektiem.

www.raimolielbriedis.com

 

Raimo Lielbriedis. Parīze, Francija. 2008/2009.
Giclee kopija uz Innova Soft White Cotton pamatnes, 24x24 cm.
© Raimo Lielbriedis

   
     

Iveta Vaivode un Aleksandrs Gronskis. Terminus
2010. gada 15. maijs – 6. jūnijs

Mākslinieku Ivetas Vaivodes (1979) un Aleksandra Gronska (1980) fotogrāfiju izstāde Terminus pievēršas lielpilsētas nomalei – marginālai teritorijai, kas nav ne pilsēta, ne lauki. Fotogrāfijas atklāj šīs robežpasaules bagāto vizuālo faktūru un meklē arī cilvēka vietu un lomu tajā.
Pirms diviem gadiem divi mākslinieki neatkarīgi viens no otra sāka darbu pie jaunas fotogrāfiju sērijas – Iveta Vaivode Rīgā un Aleksandrs Gronskis Maskavā. Satiekoties kļuva skaidrs, ka idejas nudien ir “gaisā” un abi mākslinieki strādā pie līdzīgas tēmas. Iveta Vaivode fotogrāfiju sērijā Terminus Rīga pilsētvides izzināšanu uzsākusi Rīgas tramvaju galapunktos. Fotografējot pilsētas nomales, māksliniece iepazinās ar apkārtnes iedzīvotājiem, uzklausīja dažādus personīgus stāstus, un tā pamazām iecerētā fotogrāfiju sērija “no topogrāfiskas pilsētvides izzināšanas kļuva par visai personisku manas dzimtās pilsētas vērojumu”, saka Iveta Vaivode.
Savukārt Aleksandrs Gronskis fotogrāfiju sērijā “Pastorāle” sniedz savu versiju par idilliskas ainavas iespējamību mūsdienās. Nosaukumā atsaucoties uz klasisku motīvu glezniecībā, autors norāda: “Mans mērķis ir atrast mūsdienu idilles simbolus.” Aleksandra Gronska fotogrāfijas tapušas Maskavas nomalēs – vietās, kur lielpilsēta robežojas ar haotisku, mežonīgu dabu. Vietās, kur līdzās eksistē gan betona nami un mūsdienīga infrastruktūra, gan kuplo nevaldāmi nezāļu lauki.
Izmantojot krāsu fotogrāfijas iespējas, abu autoru darbi savā emocionālajā noskaņā un kompozīcijā atstāj harmonisku, nereti pat poētisku iespaidu. Tajā pašā laikā to naratīvais elements rada zināmu spriedzi. 
Ivetas Vaivodes un Aleksandra Gronska fotogrāfiju izstādē Terminus urbānās un lauku vides robežpunkts atklājas kā izteiksmīga vide – tā ir tikpat neskaidra, nenoteikta un nedroša, cik trausla un šaubu pilna ir mūsdienu cilvēka dvēsele.
Iveta Vaivode un Aleksandrs Gronskis dzīvo un strādā starp Maskavu un Rīgu. Iveta Vaivode ieguvusi bakalaura grādu fotogrāfijā Bornmutas Mākslas institūtā. Piedalījusies izstādē “Medijs ir vēstījums?” (Rīga, 2008), Freshfaced and Wildeyed (Londona, 2008), festivālā Kaunas Photo ‘07 (Kauņa, 2007) u.c. Aleksandrs Gronskis sadarbojas ar fotoaģentūru Photographer.ru, 2008. gadā nominēts prestižajai Kandinska balvai, piedalījies starptautiskās izstādēs PhotoWeek (Vašingtona, 2009), Minus Ideology (Maskava, 2009) u.c. Aleksandra Gronska darbi atzinīgi novērtēti arī konkursos (2009. gadā ieguvis pirmo vietu Linhof jauno fotogrāfu konkursā un Aperture rīkotajā Portfolio Prize konkursā u.c.).

Izstādes darbi drukāti fineArtPrint.lv ar Epson SP11880 printeri uz Breathing Color Allure Rag papīra.

Iveta Vaivode pateicas Valsts kultūrkapitāla fondam par atbalstu izstādes tapšanā.

www.ivetavaivode.com
www.alexandergronsky.com

 
Iveta Vaivode. “Krievu Pirts”. No sērijas Terminus Rīga. 2008.
© Iveta Vaivode
 
Aleksandrs Gronskis. No sērijas “Pastorāle”. 2010.
© Alexander Gronsky

Atklāšana 2010. gada 15. maijs

   
     

Ārons Šūmans (ASV). Reiz Rietumos
2010. gada 16. aprīlis – 9. maijs

Labākās bērnības pasakas sākas ar frāzi “Reiz bija...”. Šis vārdu savienojums mūs aizved uz mītu pasauli, kas mutvārdu veidā pārmantota no paaudzes uz paaudzi un galu galā pierakstīta, piesaistot vēl plašāku leģendu apjūsmotāju loku. Vāciešiem brāļi Grimmi uzbur noslēpumainu aizvēsturiska meža ainu, britiem mīti saistās ar Šervudas mežu, bet amerikāņu mīts ir Rietumi. Tās ir neskaitāmas Marlboro cigarešu reklāmas vizuālizācijas visā pasaulē. Tādā veidā tiek “ietirgots” Rietumu mīts, tas iedzinis savas saknes dziļi un pamatīgi mūsu apziņā.
Kā amerikānis, kurš dzīvo Anglijā, Ārons Šūmans (Schuman, 1977) ticis bieži konfrontēts ar Amerikas “izredzētības” (exceptionalism) politikas īstenošanu. Mēģinot rast cilvēcisku izskaidrojumu, Šūmans sāka eksperimentu, pētīja “Amerikas mītu” un centās definēt tā simbolus – parupjš individuālists, tiešs tēmētājs un taisnas tiesas aizstāvis. Šie visi elementi summējas itāļu režisora Serdžo Leones filmā Once Upon a Time in the West (“Reiz Rietumos”, 1968). Tās iespaidā tapa Ārona Šūmana fotogrāfiju sērija ar tādu pašu nosaukumu. Fotogrāfijas uzņemtas slavenā “spageti vesterna” filmēšanas vietā Almerijā, Spānijas tuksnesī. Eksperiments kulminēja līdz ar atklāsmi, ka fundamentālāko Amerikas mītu pasaulē – mežonīgos Rietumus un ar tiem saistītās brīvības, neatkarības, dumpinieciskuma, brutalitātes, morāles un goda asociācijas – visveiksmīgāk iemiesojis itāļu režisors Franko režīma laika Spānijā. Ārons centās atklāt, kā šīs vairāk nekā četrdesmit gadu vecās dekorācijas sasaucas ar mūsdienu Amerikas pozīciju – tās ideāliem, reputāciju, ambīcijām, vīziju un ilūzijām. Šī sērija varētu kalpot kā sākuma punkts dziļākai Amerikas sapņa simbolikas izpētei.
Ārons Šūmans ir amerikāņu fotogrāfs, redaktors, mākslas kritiķis, pedagogs un kurators. Kopš 2001. gada viņš dzīvo Lielbritānijā. Viņa darbi ir izstādīti visā pasaulē, viņš piedalījies gan grupas izstādēs, gan personālizstādēs. Viņa esejas, intervijas, izvērsti raksti ir publicēti tādos starptautiskos mākslas izdevumos kā Aperture, ArtReview, Modern Painters, Foam, HotShoe International, Photoworks, The British Journal of Photography, Creative Review, The Guardian, The Observer un The Sunday Times. Patlaban viņš arī pilda fotogrāfijas pasniedzēja pienākumus Bornmutas Mākslas institūta koledžā un Braitonas Universitātē. Viņš ir tiešsaistes žurnāla SeeSaw Magazine dibinātājs un redaktors, kā arī vieskurators vienā no Amerikas vērienīgākajiem un tradīcijām bagātākajiem fotogrāfijas festivāliem Fotofest 2010 Hjūstonā Teksasā.

Izstādi organizē Amerikas Savienoto Valstu vēstniecība Latvijā sadarbībā ar biedrību ISSP, kim? unFK galeriju, tā iekļauta ASV kultūras mēneša programmā Made in the USA: Amerikas kultūras mēnesis. Aprīlis 2010.”

www.aaronschuman.com

 

Ārons Šūmans. No sērijas “Reiz Rietumos”. 2008.
© Aaron Schuman

Atklāšana 2010. gada 16. aprīlī

   
     

Alnis Stakle. L.S.D. Living Space Daugavpils ("Dzīves telpa Daugavpils")
2010. gada 19. marts - 11. aprīlis

Ar latviešu fotogrāfa Alņa Stakles (1975) personālizstādi L.S.D. Living Space Daugavpils (“Dzīves telpa Daugavpils”) tiek uzsākts jauns izstāžu cikls un atklāta jauna izstāžu telpa – FK galerija kim? otrajā stāvā. Sadarbībā ar žurnālu “Foto Kvartāls” izveidotā FK galerija iepazīstinās ar jaunākajiem fotomākslas darbiem, aicinās interesentus piedalīties diskusijās un lekcijās par mūsdienu fotomākslu.
Izstādē L.S.D. Living Space Daugavpils būs skatāma darbu izlase no apjomīgas fotogrāfiju sērijas, pie kuras autors strādājis no 2002. līdz 2008. gadam. Šajā sērijā Alnis Stakle pievērsies vistuvākajai apkārtnei, pētot pilsētvidi un tās vizuālos un sociālos paradoksus. “Svarīga bija iespēja iet, fotografēt, skatīties un ieraudzīt sirreālo, absurdo un patieso vienkāršās lietās, nesvarīgu un ikdienišķu notikumu pasaulē,” teicis autors. Fotogrāfijas no sērijas L.S.D. Living Space Daugavpils lielākoties piederīgas ainavas žanram, un šajos darbos īpaša nozīme ir krāsu fotogrāfijai kā mākslinieciskās izteiksmes līdzeklim – autors veido savu vēstījumu ar kolorīta un krāsu akcentu palīdzību. “Aiz ikdienas dzīves rutīnas un šķietami mierīgās atmosfēras norit kāda cita, “slepena” dzīve. Aļņa Stakles fotogrāfijas daiļrunīgi liecina par šo fenomenu, vienlaikus saglabājot askētisku izteiksmes formu bez jelkādas dramatizācijas,” raksta Herkuless Papaioannu, Saloniku Fotogrāfijas muzeja direktors (2006).
Alnis Stakle dzīvo un strādā Daugavpilī. Fotogrāfs un pedagogs, Daugavpils Universitātes doktorants. Darbi eksponēti personālizstādēs (fotofestivāla Transphotographiques ietvaros Lillē 2009. gadā, galerijā Gallery.Photographer.ru Maskavā 2008. gadā u.c.), viņš piedalījies starptautiskās mūsdienu fotomākslas un laikmetīgās mākslas izstādēs (fotofestivāls Fotoweek Vašingtonā 2009. gadā; izstāde Second Cities Lodzā un Grācā 2009. gadā; Latvijas laikmetīgās mākslas izstāde From M to ZZZ Prāgā 2008. gadā u.c.). Piedalījies izstādē “Privāts. Latvijas mūsdienu fotomāksla” Maskavā (2008) un Rīgā (2009). 2009. gadā apgāda “Neputns” grāmatu sērijā “Studijas bibliotēka” iznākusi Alises Tīfentāles grāmata “Alnis Stakle”.
Alnis Stakle pateicas Valsts kultūrkapitāla fondam par atbalstu izstādes tapšanā.

Izstādes norises laikā 2010. gada 8. aprīlī plkst. 19.00 fotomākslinieka Alņa Stakles lekcija “Fotogrāfija ir mirusi, lai dzīvo fotogrāfija!” Lekcijā Alnis Stakle, balsoties personīgajā pieredzē,  iepazīstinās ar savu skatījumu un pieejām fotogrāfijā. Lekcijas mērķis ir autora pieredzes apkopojums, mēģinot rast psiholoģiskas, sociālas un estētiskas paralēles ar fotogrāfiju un mākslu Latvijā un pasaulē.

www.alnisstakle.com
Alnis Stakle par izstādi un fotogrāfiju Latvijā un pasaulē

 

Alnis Stakle. No sērijas L.S.D. Living Space Daugavpils ("Dzīves telpa Daugavpils"). 2001-2008.
© Alnis Stakle

Atklāšana 2010. gada 19. martā