Aleks Sots
Amerikāņu fotogrāfs Aleks Sots (Alec Soth, 1969) ir viens no tiem autoriem, kura darbus nepietiek apskatīt tikai grāmātā, kur nu vēl elektroniskā veidā. Kad pirms vairākiem gadiem apmeklēju Sota izstādi Parīzes muzejā Jeu de Paume, raudzījos viņa darbos ar patīkamu izbrīnu – Sota pasaules dokumentācijai piemīt neticams vieglums. Fotogrāfs stāsta ar apbrīnojamu analīzi – viņš neķer mirkli, bet palēnina tempu un vēro, atļaujot sev aprast ar apkārtni. Darbos, kurus arī es vēroju ilgi, kļūst saskatāmas smalkas detaļas. Man Aleka Sota fotogrāfija ir kā dzeja – kodolīga, sapņaina un dziļa, kurā katru reizi var atklāt jaunas nianses un epitetus. “Es iemīlējos fotografēšanas procesā, kad staigāju apkārt un atradu lietas. Man tā šķiet sava veida izrāde. Attēls ir šīs izrādes dokumentācija,” saka Sots.
Aleka Sota zināmākās sērijas ir “Niagara” (Niagāra) un “Sleeping by the Mississippi” (Guļot pie Misisipi). Misisipi sērijā Sots stāsta par cilvēkiem un viņu mājām Misisipi upes krastos. Savukārt ar “Niagāru” fotogrāfs uzdod jautājumus par mīlestību vietā, kas Amerikā ir iecienīta kā precību un medusmēneša galamērķis. Sērija “Dog Days, Bogotá” (Tveice, Bogota) radās, Sotam ar sievu divus mēnešus pavadot Kolumbijā, lai adoptētu meitiņu. Domājot par bērniem, kas dzīvo ielās un kāds būtu viņu meitas liktenis, ja viņai Bogotā būtu jāuzaug, Sots vēlējās to attēlot, taču neuzdrīkstējās fotografēt klaiņojošos bērnus. Tā vietā viņš izvēlējās fotografēt neskaitāmos Bogotas ielās klīstošos suņus. Viņa meita Karmena, kurai tagad ir 7 gadi, seko tēva pēdās – tā kā Sotam tika liegta darba vīza Anglijā, pilsētas pasūtījumu Braitonas Biennālei izpildīja viņa meita. Savukārt jaunākā sērija “Broken Manual” (Salauztā rokasgrāmata) ir par cilvēkiem, kas izvēlas aizbēgt no civilizācijas. Tajā Sots fotografē mūkus, vientuļniekus, aizbēdzējus. Tā ir rokasgrāmata tiem, kas vēlas aizbēgt no savas dzīves.
Aleks Sots ir Magnum organizācijas biedrs kopš 2008. gada. Viņš arīdzan izveidojis grāmatu izdevniecību Little Brown Mushroom.