/ Arnis Balčus / Recenzija

Sapnis par amerikāņu sapni

Amerikāņu fotogrāfa Lerija Sultana (Larry Sultan, 1946-2009) grāmata “Katherine Avenue” ir autora retrospekcija drukātā formātā. Tajā ir 80 fotogrāfijas no Sultana trīs zināmākajām sērijām: “The Valley”, kurā viņš dokumentēja pornoindustrijas aizkulises, “Pictures From Home” ar savu vecāku portretiem un “Homeland” – ainavu fotogrāfijas, kuru veidošanai Sultans algoja latīņamerikāņu bezdarbniekus. Visas šīs fotogrāfijas tapušas vietā, kur Sultans pavadījis bērnību – Sanfernando ielejā Kalifornijā.

“Katherine Avenue” ir ideāls veids, kā iepazīties ar Sultana daiļradi, jo Eiropā viņš nav no tiem zināmākajiem autoriem, tāpēc viņa darbus skatīt izstādēs nav iespējams pietiekoši bieži. Arī citas viņa grāmatas – “Evidence” un “The Valley” nopirkt ir grūti. Jāteic, es pats Sultana darbus atklāju salīdzinoši nesen – pirms apmēram 4 gadiem, kad nejauši nokļuvu viņa personālizstādē Londonā. Toreiz mani uzrunāja izstādes ielūgums, kurā bija redzams kādas privātmājas dārzs, kur tikai rūpīgāk ieskatoties, varēja redzēt, ka krūmos cilvēki nodarbojas ar seksu. Šis darbs bija no sērijas “The Valley”.

Lerijs Sultans. Bokseri, Mišenhila, 1999. No sērijas "The Valley"
Lerijs Sultans. Bokseri, Mišenhila, 1999. No sērijas "The Valley"
Lerijs Sultans. Tētis uz gultas, 1984. No sērijas "Pictures From Home"
Lerijs Sultans. Tētis uz gultas, 1984. No sērijas "Pictures From Home"
Lerijs Sultans. Mana mamma pozē man, 1984. No sērijas "Pictures From Home"
Lerijs Sultans. Mana mamma pozē man, 1984. No sērijas "Pictures From Home"

Mani fascinē Lerija Sultana izturētās kompozīcijas un ikdienišķi sirreālie motīvi, arī spēja tik smalki balansēt starp realitāti un fikciju. Viņš pats vairākās intervijās ir apgalvojis, ka viņam ir svarīgi, ka fotogrāfijas, lai arī cik ļoti tās nebūtu konstruētas, izskatītos ticamas. “Katherine Avenue” ir kā ģimenes albums, ko caurvij nostaļģija par bērnību un aizgājušo laiku. Pat pornofilmu lokācijas īpaši neatšķiras no Sultana vecāku mājām, kurās viņš vairāku gadu garumā fiksēja to, kā noveco viņa tēvs un māte. Sultans ir teicis – “kļūt par mākslinieku nozīmē saņemt atļauju palikt jaunam; palikt kontaktā ar savu bērnību.”

Lerijs Sultans. Cul-de-Sac, 2008. No sērijas "Homeland"
Lerijs Sultans. Cul-de-Sac, 2008. No sērijas "Homeland"

Sultans kļuva pazīstams Amerikā 1977. gadā ar grāmatu “Evidence”, kurā apkopoja dažādu valsts un privāto kompāniju arhīvu fotogrāfijas. Atlasītie darbi tika publicēti bez jebkādām atsaucēm par to izcelsmi, veidojot provokatīvu un mistisku ainu par tā laika Amerikas industrializāciju. 1990. gados Sultans fotografēja pornofilmu uzņemšanas laukumos – iedzīvotāju privātmājās. Sultanam interesēja parādīt, kā mainās šī mājīgā vide brīdī, kad tā kļūst par fonu pornofilmām. Savus dzīves pēdējos gadus Sultans vairāk fotografēja ainavas, kurās ievietoja latīņamerikāņu viesstrādniekus. “Katherine Avenue” nav iespējams atrast fotogrāfiju, kas ielikta tikai lapas aizpildīšanai – katrs attēls šeit ir kā šedevrs.