/ Liāna Ivete Beņķe / Blogs

Turpinās pieteikšanās ISSP Starptautiskajai meistarklasei

Vēl līdz nākamajai ceturtdienai, 15. janvārim, iespējams pieteikties jaunai, gadu ilgai ISSP Starptautiskajai meistarklasei fotogrāfijā, kas ietver darbnīcas Latvijā un Portugālē atzītu pasniedzēju vadībā.

“Mums visiem – apņēmīgiem un aizrautīgiem fotogrāfiem – ir grāmatu un projektu idejas, ko vēlamies īstenot. Taču ikdienas pienākumu dēļ šīs idejas bieži tiek atliktas, un nepieciešams ilgs laiks to īstenošanai, ja tas vispār notiek. Padziļināta meistarklase apvieno mākslinieka neatkarību un brīvību ar struktūru, intensitāti un atbalstu. Kaismīgas diskusijas, kritika un pašrefleksija ir svarīgas katra mākslinieka izaugsmei, ” saka kurators, fotogrāfs, žurnālists, lektors un interneta žurnāla SeeSaw Magazine dibinātājs Ārons Šūmans (Aaron Schuman, Lielbritānija). Viņš vadīs ISSP meistarklases tematisko plūsmu Labyrinths: Exploring photographic paths (Labirinti: pētot fotogrāfijas ceļus), kuras studenti pētīs un interpretēs labirintu kā konceptu mākslas un dokumentālajā fotogrāfijā.

Otras meistarklases plūsmas – Beyond Photojournalism (Pārkāpjot fotožurnālistikas robežas) – studenti strādās pie personiskiem dokumentāliem projektiem, izaicinot mūsdienu fotožurnālistikas industrijas piedāvātos priekšstatus un rāmjus. Darbnīcu vadīs viens no pasaulē pazīstamākajiem fotožurnālistiem, daudzkārtējs World Press Photo un citu balvu laureāts Jurijs Kozirevs (Yuri Kozyrev, Krievija) un ietekmīgā fotožurnālistikas izdevuma Russian Reporter Magazine redaktors Andrejs Poļikanovs (Andrei Polikanov, Krievija). Trīs darbnīcas gada garumā papildinās virtuāls kontakts ar pasniedzējiem.

Foto - Jurijs Kozirevs
Foto - Jurijs Kozirevs

Padziļinātas meistarklases kļūst arvien populārākas. Tās var sniegt pavisam citu pieredzi nekā intensīva pāris dienu darbnīca, ļaujot ilgstoši pievērsties viena projekta attīstībai. Regulārais kontakts ar pasniedzējiem motivē un neļauj projektam atmest ar roku, saņemtā kritika un atsauksmes no pasniedzējiem un pārējiem dalībniekiem ļauj saprast, kas nepieciešams projekta attīstīšanai un uzlabošanai.

Starptautiskā meistarklase ir ISSP starptautisko izglītības projektu Visual Narratives: European Borderlines un Middle Town: Picturing the Unspectacular loģisks turpinājums. To laikā vairāki latviešu un ārvalstu fotogrāfi izstrādājuši projektus, kas pēdējo gadu laikā pamanīti starptautiskos konkursos. Piemēram, ar European Borderlines meistarklasē tapušajiem darbiem ievērību guva Reinis Hofmanis (2013. gada Sony Pasaules fotogrāfijas balvas finālists) un Andrejs Strokins (galvenās balvas ieguvējs 2013. gada Kaunas Photo Star portfolio skatē u. c.). Starptautiskus panākumus guva arī Iveta Vaivode ar Middle Town laikā uzsākto darbu Klēpis – 2012. gadā tas uzvarēja C/O Berlin Talents konkursā, kā arī tika nominēts Sony Pasaules fotogrāfijas balvai un Leica Oskar Barnack balvai (abas – 2014. gadā).

Latvijas iedzīvotājiem piedalīšanās meistarklasē maksā 1000 eiro, ārzemniekiem – 2000.

Aptaujājām vairākus Latvijas fotogrāfus, vaicājot par viņu pieredzi ilgtermiņa meistarklasēs.

Iveta Vaivode, piedalījusies deviņu mēnešu garā Middle Town meistarklasē:
“Fotogrāfa darbs bieži vien balansē starp iesāktajiem darbiem un idejām un tiem, kurus patiesi izdodas realizēt. Mans darbs Klēpis tapa šīs meistarklases ietvaros. Regulārās tikšanās ar mentoriem un citiem dalībniekiem palīdzēja ne tikai plānot savu laiku un regulāri strādāt pie viena projekta, bet vienlaikus noderēja par konstruktīvu un pozitīvu kritiku. Turklāt uzskatu, ka radošam profesionālim reizēm ir jānokļūst ārpus ierastā informācijas un kultūras lauka, kas ļauj attīstīt personiskāku un dziļāku skatu ne tikai pašam uz sevi, bet pasauli vispār. Savukārt meistarklases formāts, kas mūsu gadījumā ilga teju gadu, deva pietiekami laika, lai iedziļinātos ne tikai savā, bet arī citu kolēģu darbā. Man tā nenoliedzami bija ļoti vērtīga pieredze.”

Iveta Vaivode. No sērijas "Klēpis"
Iveta Vaivode. No sērijas "Klēpis"

Andrejs Strokins, piedalījies viena gada European Borderlines meistarklasē un Sputnik Mentorship izglītības programmā:
“Dalība European Borderlines man palīdzēja uzsākt savu pirmo ilgtermiņa projektu, bet Sputnik Mentorship – atrast savu ceļu fotogrāfijā. Manuprāt, šāda veida neformālā izglītība strādā krietni efektīvāk nekā akadēmiskā. Pasniedzējs var pielāgoties situācijai un mainīt izglītības programmu, lai sasniegtu vēlamo rezultātu. Taču studentiem jābūt gataviem strādāt patstāvīgi un mācīties no savām kļūdām. Esmu redzējis, kā talantīgi cilvēki apstājas pusceļā vai attopas gada beigās ar vāju projektu tikai tāpēc, ka nav spējuši sevi motivēt konsekventam darbam.”

Imants Gross, piedalījies viena gada Atelier Smedsby meistarklasē ar fotogrāfu JH Engstromu:
“Kamēr pāris dienu meistarklases bieži noder, lai uzsāktu kādu ideju vai projektu, kas vēlāk jāattīsta pašam uz savu roku, gadu garā meistarklase deva iespēju attīstīt un strādāt ar fotoprojektu no idejas līdz gatavam darbam. Izveidojās daudz dziļāks un pamatīgāks dialogs ar meistarklases vadītāju un pārējiem dalībniekiem, no viņiem saņēmu atbalstu un kritiku visos projekta posmos. Ar gadu pietiek, lai radītu materiālu apjomīgam projektam, un meistarklases formāts piespiež strādāt, jo no tevis prasa rezultātus. Meistarklasē novērtēju iespēju arī izsekot citu dalībnieku projektu attīstībai un darbam. Attiecības un draudzība, kas rodas, ilgtermiņā kopā strādājot, bieži vien turpinās arī pēc meistarklases beigām.”

Reinis Hofmanis. No sērijas "Territory"
Reinis Hofmanis. No sērijas "Territory"

Reinis Hofmanis, piedalījies viena gada European Borderlines meistarklasē:
“Atskatoties šķiet, ka Territory (European Borderlines laikā veidotā sērija) ir viens no maniem līdz šim veiksmīgākajiem projektiem, kas ieguvis arī vairākas balvas. Meistarklasē bija izcili pasniedzēji, un regulārais kontakts ar viņiem ļoti palīdzēja sevi disciplinēt un motivēt. Veidojot projektu, bieži esi viens pats ar savām domām, un ir vieglāk kaut ko nepabeigt vai atmest ar roku. Domu apmaiņa ar pasniedzējiem un citiem studentiem bija ļoti vērtīga, īpaši, ņemot vērā, ka katrs nāk no savas valsts un ir liela viedokļu dažādība. Izglītības jomā tā man bija viena no vērtīgākajām un personiski nozīmīgākajām pieredzēm, kas palīdzēja nofokusēt nākotnes virzienu.”