Trīs Latvijas fotogrāfu darbi skatāmi fotofestivālā Ķīnā
No 19. līdz 25. septembrim jau piecpadsmito reizi Ķīnas pilsētā Pinjao norisināsies starptautiskais fotogrāfijas festivāls (The 15th China Pingyao International Photography Festival). Festivāls, kas tika dibināts 2001. gadā, ir viens no lielākajiem fotogrāfijas festivāliem Ķīnā un katru gadu rudenī piedāvā vairākas izstādes no visas pasaules: Āzijas, Amerikas, Eiropas un Austrālijas. Piecpadsmitā festivāla tēma – Mājas un sapņi (Home and Dream).
Šogad festivāla dalībnieku starpā ir arī Rīgas fotogrāfijas biennāle, kuru pārstāv mākslinieki Ieva Epnere, Andrejs Strokins, Viktorija Eksta un kuratore Inga Brūvere.
Latvijas ekspozīciju veido trīs autoru – jaunu, talantīgu mākslinieku, kas pārsvarā strādā fotogrāfijas medijā, personiski izjustas un aktuālu sociālu problēmu diagnosticējušas fotogrāfiju sērijas. Tās vieno pētnieciska interese par neilgā – viena cilvēka mūža laikā notikušām vides pārmaiņām, kas ir dabiskas un savā ziņā skaistas, tomēr sev līdzi nes skaudru zaudējuma sajūtu.
Ievas Epneres (1977) sērija Zaļā zeme (2010) ir stāsts par laiku – pagātni un tagadni kādreiz aktīvā, tagad klusā, pamestā pilsētiņā, kur viņa pavadīja savas bērnības vasaras. Darbā uzsvars likts uz cilvēka portretējumu ainavā. Mākslinieci vadījusi vēlme notvert un atainot šodien valdošo noskaņu mazpilsētā, kur kādreiz dzīve kūsāja ap militāro lidlauku (jau dažu gadu laikā apaugušu ar zaļu zāli). Autores personīgā emocionālā pieredze tikusi transformēta caur sociāliem procesiem sabiedrībā, bērna acīm veidotā pasaule saskaņota ar realitāti.
Andrejs Strokins (1984) sērijā Cilvēki kāpās (2011 – 2015), kas vēl nesen bija apskatāma Latvjas Fotogrāfijas muzejā, pēta robežu starp pilsētvidi un dabu Rīgas nomalē ar senu un interesantu vēsturi – Bolderājā un Daugavgrīvā. Pēc 2. Pasaules kara zvejnieku ciemu vietā šeit izpletās pilsēta ar padomju laikam raksturīgu tipveida apbūvi, bet daļa uz ilgiem gadiem kļuva par slēgtu militāru teritoriju. Fotogrāfs no asprātīga un humāna skatupunkta fiksē laika iekonservēto vidi un tās šodienas iemītniekus.
Viktorijas Ekstas (1987) divu gadu laikā tapusī sērija Dievs. Daba. Darbs (2013-2015) apvieno fotogrāfijas un privāti arheoloģiskas performances iezīmes. Viņa fotografē pati sevi, iejūtoties vecas lauku sētas saimnieces lomā. Senā māja tiek it kā rekonstruēta caur autores personisko skatījumu un pieredzi. Viņas rīcība atgādina bērnu lomu spēles, kas dod iespēju iejusties svešās dzīvēs. Jaunās fotogrāfes iztēlošanās par vecās mājas saimnieci raisa reizē mīļas un spokainas izjūtas, ko baro zudušā laika arhetips. Māksliniecei izdodas piešķirt aktualitāti nacionālām vērtībām un saistoši reflektēt par drūmo demogrāfisko situāciju Latvijas laukos.
Rīgas fotogrāfijas biennāli 2016 organizē biedrība Rīgas fotogrāfijas biennāle – māksliniece un kuratore Inga Brūvere, māksliniece Ieva Epnere, mākslas zinātniece Aiga Dzalbe, māksliniece Marija Šovolda (Marie Sjøvold, Norvēģija) un kuratori Maija Rudovska, Inga Šteimane, Uldis Pētersons. Vairāk informācijas http://www.rpbiennial.com.