Baltijas fotogrāfu darbi skatāmi Bratislavā
No 5. līdz 17. novembrim Slovākijas galvaspilsētā Bratislavā fotofestivāla Mesiac Fotografie 2015 ietvaros norisināsies Baltijas mākslinieku darbu izstāde.
Festivāls Mesiac Fotografie tika dibināts 1991. gadā un šogad svin divdesmit piecu gadu jubileju. Festivāls piedāvā plašu programmu, kuras ietvaros Rīgas fotogrāfijas biennāle prezentē piecu Baltijas mākslinieku – Ievas Epneres, Viktorijas Ekstas, Ivara Grāvleja (Latvija), Marges Monko (Igaunija) un Mindauga Ažušiļa (Mindaugas Ažušilis, Lietuva) izstādi Viewfinders. Laikmetīgā Baltijas fotogrāfija. Izstādes kuratore – Inga Būvere.
Marge Monko (1976) sērijā Manufaktūras krišana (Fall of the Manufacture, 2009 – 2012) pievērsusies skumji raksturīgas mūsdienu ainas fiksēšanai – viņa portretē pamestu fabriku Kreenholm Narvā, pierobežas pilsētā starp Igauniju un Krieviju. Kādreiz ietekmīgo vērpšanas, aušanas un tekstilizstrādājumu ražošanas rūpnīcu Kreenholm 1857. gadā dibināja barons Ludvigs Knops (Ludwig Knoop). Līdzās ražošanas cehiem tās ēku kompleksā iekļautas arī strādnieku kazarmas, veikali, pirts, slimnīca, bērnudārzs un pat skola. Padomju periodā Kreenholm ar saviem 40 000 darbiniekiem bija viena no lielākajām tekstila rūpnīcām Padomju Savienībā. Pēc privatizācijas 1994. gadā tās darbība pakāpeniski samazinājās, līdz šodien lielais rūpnīcas komplekss stāv gandrīz nelietots kā tipisks industriālā laikmeta beigu iemiesojums.
Ievas Epneres (1977) sērija Zaļā zeme (2010) ir stāsts par laiku – pagātni un tagadni kādreiz aktīvā, tagad klusā, pamestā pilsētiņā, kur viņa pavadīja savas bērnības vasaras. Darbā uzsvars likts uz cilvēka portretējumu ainavā. Mākslinieci vadījusi vēlme notvert un atainot šodien valdošo noskaņu mazpilsētā, kur kādreiz dzīve kūsāja ap militāro lidlauku (jau dažu gadu laikā apaugušu ar zaļu zāli). Autores personīgā emocionālā pieredze tikusi transformēta caur sociāliem procesiem sabiedrībā, bērna acīm veidotā pasaule saskaņota ar realitāti.
Viktorijas Ekstas (1987) divu gadu laikā tapusī sērija Dievs. Daba. Darbs (2013-2015) apvieno fotogrāfijas un privāti arheoloģiskas performances iezīmes. Viņa fotografē pati sevi, iejūtoties vecas lauku sētas saimnieces lomā. Senā māja tiek it kā rekonstruēta caur autores personisko skatījumu un pieredzi. Viņas rīcība atgādina bērnu lomu spēles, kas dod iespēju iejusties svešās dzīvēs. Jaunās fotogrāfes iztēlošanās par vecās mājas saimnieci raisa reizē mīļas un spokainas izjūtas, ko baro zudušā laika arhetips. Māksliniecei izdodas piešķirt aktualitāti nacionālām vērtībām un saistoši reflektēt par drūmo demogrāfisko situāciju Latvijas laukos.
Vienmēr zobgalīgais fotogrāfs Ivars Grāvlejs (1979) sēriju It is not Africa! (Tā nav Āfrika!, 2015) šķietami veidojis kā nevainīgu attēlu papildinājumu kādam informatīvam ceļvedim, kur interesi par Latviju var apmierināt, lasot “Latvia (Latvian: Latvija [ˈlatvija]), officially the Republic of Latvia (Latvian: Latvijas Republika), is a country in the Baltic region of Northern Europe, one of the three Baltic states. It is bordered by Estonia, Lithuania, Russia, and Belarus, as well as a maritime border to the west with Sweden. Latvia has 2,070,371 inhabitants and a territory of 64,589 km2 (24,938 sq mi). The country has a temperate seasonal climate” utml. Dokumentālā estētikā ieturēto fotogrāfiju skatītājam tomēr drīz vien jāattopas, ka kaut kas ar šo reprezentācijas materiālu tomēr nav īsti kārtībā, un tad sākas vai nu jautrība – smiešanās par sevi, vai dusmas – kā var tik neganti jokot?!
Arī lietuvietis Mindaugs Ažušilis uz apkārtni raugās ar vieglu ironiju. Fotogrāfiju sērijā Laime Lietuvā (Happiness in Lithuania, 2011-2012) viņš reflektē par jēdziena “laime” izpratni savu tautiešu vidē, dokumentējot jocīgas ļaužu izdarības un absurdus skatus. Fotogrāfijas veido socioloģisku nacionālo īpatnību kolekciju 21. gadsimtā.
Rīgas fotogrāfijas biennāle (RFB) ir jauns starptautisks laikmetīgās mākslas notikums, kas fokusējas uz fotogrāfiju kā mākslas praksi, par prioritāti izvirzot Latvijas, Baltijas un Eiropas reģionu. Pirmā Biennāle notiks 2016. gada aprīlī un idejiski fokusēsies uz mūsu reģiona ģeopolitisko īpatnību – atmiņām, sapņiem, realitāti. Biennāle sadarbojas ar vairākām Latvijas un ārvalstu institūcijām, tajā skaitā ar Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienību, izstāžu zāli Rīgas mākslas telpa, Latvijas Fotogrāfijas muzeju, kim? Laikmetīgās mākslas centru, Latvijas Laikmetīgās mākslas centru (LMC), izstāžu zāli Mākslas stacija Dubulti, foto festivālu Backlight (Somija), NoRoutine Books (Lietuva), Kuldīgas Mākslas namu.