Noras Vrubļevskas personālizstāde Camera obscura
No 13. februāra galerijā Istaba (Krišjāņa Barona ielā 31a) skatāma fotogrāfes Noras Vrubļevskas personālizstāde Camera obscura. Tās mērķis ir reflektēt par fotogrāfijas tehnikas attīstību, mūsdienu hack (pārveidošana, uzlaušana) un DIY (dari pats) kultūru.
Izstādes galvenais objekts – pretī centrālajam galerijas skatlogam uzbūvēta milzu camera obscura (latīņu val. – tumšā istaba). Tajā izstādes apmeklētājs var ieiet pilnā augumā, lūkoties uz K. Barona ielu un iepazīt optikas fenomenu, kas ir pamatā ikkatrai fotokamerai, – redzēt, kā attēls projicējas uz ekrāna telpas iekšpusē. Lielformāta camera obscura tapusi pēc mākslinieces dizaina, izmantojot dzelzs konstrukcijas un audumu. Savukārt digitālo kameru fotogrāfe pati darinājusi uz mikrodatora bāzes, apvienojot atsevišķi pieejamas detaļas un iesācēja programmēšanas prasmes. Izstādē skatāmi ar to uzņemtie krāsainie fotoportreti, kā arī mākslinieces audzēkņu darbi vēsturiskajā cianotipijas tehnikā.
Noru Vrubļevsku interesē gan tas, kā fotogrāfija attīstījusies vēsturiski, gan arī veids, kā mūsdienās entuziasti to var izmantot un modificēt tālāk. Un šādi no pasīva lietotāja kļūt par radītāju. Camera obscura atklāta jau pirms mūsu ēras, kad filozofi un zinātnieki novēroja jau iepriekšminēto optikas fenomenu. Ne velti fotogrāfija tiek uzskatīta par demokrātisku – tautai tuvu un saprotamu mediju, un tā laika gaitā izmantota gan zinātnes, gan mākslas un sociālajās jomās.
Vairākus gadus dzīvojot Amerikā, Nora Vrubļevska studējusi fotogrāfiju Jaunanglijas Fotogrāfijas skolā Bostonā, mācījusies arī ISSP skolā un ISSP vasaras skolā. Izstādēs piedalās kopš 2010. gada. No 2014. gada Nora Vrubļevska vada radošās darbnīcas bērniem un jauniešiem Latvijas Fotogrāfijas muzejā. Šobrīd studē LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes studiju programmā Vizuālās mākslas skolotājs.
Camera obscura ir mākslinieces pirmā personālizstāde Rīgā, tā skatāma līdz 18. martam.