Rīgas Fotogrāfijas biennāles izglītojošā programma
12. un 13. aprīlī Rīgas Fotogrāfijas biennāles starpgada 2017 programmas ietvaros Latvijas Laikmetīgās mākslas centrā notiks Eiropas laikmetīgās mākslas ekspertu diskusija un lekcija, veltītas mūsdienu aktuālajai fotogrāfijai un jaunajiem māksliniekiem.
Fotogrāfiju kā vizuāli komunikatīvu instrumentu izmanto visdažādāko mākslas virzienu pārstāvji, tomēr ne visi, kas šo mediju patērē, asociē sevi ar fotogrāfijas nozari. Diskusija Ilgas pēc robežas veltīta fotogrāfijas kā medija un tā robežu pētniecībai. Vai profesionālo piederību nosaka paņēmieni un domāšana vai vienkārši ilgas pēc identitātes robežām? Ar kādiem mērķiem un vīzijām jaunie fotogrāfi mūsdienās pievēršas fotomākslas sfērai un kādi ir pasniedzēju, kuratoru, mākslas institūciju pārstāvju novērojumi un gaidas? Šos un citus jautājumus diskusijas ietvaros 12. aprīlī pulksten 19:00 izvērtēs un apspriedīs vizuālās kultūras pētniece un ISSP skolas līdzdibinātāja Baiba Tetere (Latvija), fotogrāfe un Igaunijas Mākslas akadēmijas Fotogrāfijas nodaļas docente Laura Kūska (Laura Kuusk, Igaunija), Kauņas Fotogrāfijas galerijas un rezidences kuratore un mākslas kritiķe Gintare Krasuckaite (Gintarė Krasuckaitė, Lietuva), kritiķis, kurators un mākslas žurnāla Szum redaktors Adams Mazurs (Adam Mazur, Polija), Helsinku Starptautiskās rezidenču programmas (HIAP) kuratore Marina Valle Noronha (Somija) un Brandta muzeja Odensē foto un kino mākslas kuratore Marianne Āgere (Marianne Ager, Dānija). Sarunu moderēs filozofs un attēla kultūras pētnieks Kārlis Vērpe (Latvija).
Savukārt 13. aprīlī pulksten 18:00 notiks jau minētā poļu izcelsmes mākslas kritiķa un kuratora Adama Mazura lekcija “Ko vēlas sieviete?” Pārdomas par jauno poļu fotogrāfiju, kas veltīta Polijas vissvaigākajai un jauneklīgākajai fotogrāfijai, kurai piemīt izteikti sievišķīgi vaibsti. Lekcijā viņš dalīsies ar savu skatījumu par sieviešu – mākslinieču un fotogrāfijas pasaules attiecībām, kā arī vizuālā prezentācijā rādīs spilgtāko darbu piemērus. Kāda ir jaunu sieviešu radītā fotogrāfija? Ar ko tā atšķiras un kas to padara tik intriģējošu un iedvesmojošu? Ko sievietes redz un kā tieši viņas to redz? Pēdējais un būtiskākais: ko viņas īsti vēlas no publikas, fotogrāfijas un mākslas?
Izglītojošie pasākumi ir veidoti ar mērķi aktualizēt un analizēt jauno Eiropas fotogrāfu darbību, veicinot nepastarpinātu domapmaiņu un paverot iespēju plašākam skatījumam uz fotogrāfiju kā vienu no populārākajiem laikmetīgās mākslas medijiem. Gan diskusija, gan lekcija sniegs plašu ieskatu Eiropas laikmetīgās mākslas jaunākajās tendencēs un problemātikā. “Aicinot diskusijā piedalīties dažādu valstu un institūciju pārstāvošus mākslas profesionāļus, panākam plašāku un atšķirīgāku sarunu diapozonu, sniedzot iespēju auditorijai iegūt ne tikai vajadzīgo informāciju par fotogrāfisko mediju un jaunajiem māksliniekiem, bet arī kritiski izvērtēt jautājumus, kas saistīti ar institūciju lomu vienas vai otras parādības interpretācijā, izcelšanā un no tās izrietošajā popularitātē. Mēs ceram paplašināt savas auditorijas zināšanas, bet kas vēl svarīgāk, domāšanu, stimulējot pārkāpt tradicionālos kanonus un veicinot jaunas radošas iniciatīvas gan izglītības, gan mākslas sektorā,” apgalvo izglītības programmas kuratore, mākslas kritiķe Šelda Puķīte.
Rīgas Fotogrāfijas biennāles starpgada 2017 ietvaros notiks arī trīs izstādes – Guntas Podiņas (Latvija/Zviedrija) personālizstāde Mēs neesam neredzami Latvijas Fotogrāfijas muzejā, Francijas jauno fotomākslinieku darbu izstāde Publisks = privāts Dailes teātra Mākslas telpā Brīvības 75 un Amālijas Smitas (Amalie Smith, Dānija) personālizstāde ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ (Michanikos) galerijā Alma. Pievēršoties jaunu mediju izpētei, biennāles ietvaros notiks latviešu mākslinieces Vikas Ekstas gif attēlu izstāde Snakes and Ladders tiešsaistes galerijā Asa Nisi Masa jeb anmgallery.com. Visas Rīgas Fotogrāfijas biennāles starpgada 2017 programmas norises apkopotas īpašā tekstu krājumā, kurā iekļautas arī mākslas un kultūras teorētiķu pārdomas par jauno mākslā no dažādiem skatpunktiem, tostarp lasāma Adama Mazura eseja, izvēršot lekcijas “Ko vēlas sieviete?” Pārdomas par jauno poļu fotogrāfiju tēmu.