Lindas Klētnieces izstāde Tērbatas ielas nama skatlogos
Līdz 29. maijam Rīgā, Tērbatas ielas 48 nama skatlogos, skatāma fotomākslnieces Lindas Klētnieces izstāde Followers / Sekotāji. Fotogrāfiju sērijā autore izgaismo mūsdienu digitālā laikmeta sabiedrību pārsteidzošā vēsturiskas perspektīvas kontekstā. Projekts radies ISSP starptautiskās meistarklases Fotogrāfējot pagātni laikā 2017.gadā. Taču darbu atlase šai ekspozīcijai izriet no tēmas aktualitātes tieši patreizējā dramatiskajā pašizolācijas situācijā. Pieklusušā kultūras dzīve rosinājusi mākslinieci savus fotodarbus rādīt plašākai publikai, izvietojot tos pilsētas centra veikala skatlogos.
“Logi ir kā simbols skatam uz pasauli, kas sola atklāt kaut ko jaunu. Šoreiz tie nepiedāvā kādu jaunāko apģērbu kolekciju, bet gan fotogrāfijas. Tajās atainoti nevis svētbilžu personāži, kā tas pirmajā mirklī varētu likties, bet gan mūsu laikabiedri tagadējā digitālajā pasaulē,” stāsta fotogrāfiju autore. “Apmeklējot kādu mākslas muzeju, tur iegādājos kartiņu ar Renesanses laika gleznas reprodukciju. Tajā bija attēloti cilvēki sveču gaismā. Tie vadīja vakaru muzicējot, lasot svētos rakstus, tērzējot… Tas mani rosināja rast paralēles mūsdienu situācijās. Un es nonācu pie atziņas, ka mūsu vakari nereti tiek vadīti lūkojoties digitālo ierīču ekrānos. Skaidri iezīmējās līdzība ar renesanses vai baroka gleznās attēlotajiem cilvēkiem un pārsteidzošo gaismas starojumu visu ieskaujošā tumsā. Klasiskajā mākslā gaisma nereti pauda miera, garīguma un dievišķas atklāsmes ideju. Savukārt mūsdienas šī saikne, lai arī rodamas līdzības, būtiski atšķiras no sendienām. Meklējot atbildes avotā uz kuru paļaujamies – internetā ir radusies jauna veida “sekotāju” civilizācija, kur izvēlās tūkstošiem pielūgsmes objektu un cilvēcisku vilinājumu”.
Meistarklases vadītājs, pasaulē pazīstamais fotogrāfs Saimons Norfolks (Simon Norfolk): “Vēlētos izcelt projekta Followers/Sekotāji vērtību. Allaž gribētos redzēt aizvien vairāk šādus fotoprojektus, kuri vērsti ar skatu nākotnē. Tajos tiek tiek domāts par to digitālo pasauli, kurā dzimst mūsu bērni. Savā visvarenajā mirdzumā pārliecinoši un dominējoši mūs ieskauj digitālie ekrāni. Savienot šo pasauli ar garīgumu atsaucēs un saiknē ar Baroka un Renesanses laika mākslu manuprāt, ir izcili. Mana pieredze gaismas arheoloģijā notiek fotosadarbībā ar žurnālu National Geography. Domāju, ka gaismas starojuma delikātums Lindas fotogrāfijās ir viltīgi apburošs”.
Linda Klētniece vairāk nekā 15 gadus darbojas fotomākslas jomā. Mākslas izglītību viņa guvusi Cēsu Mākslas skolā, Valmieras Lietišķās mākslas vidusskolā un Santamonikas koledžā, Kalifornijā, ASV, kur studēja figurālo glezniecību. Linda ir ieguvusi arī augstāko izglītību biznesa vadībā un administrācijā.