ISSP galerijā atklās Kristinas Ollekas izstādi Filtrēšana ar zilaļģēm, dubultajām saitēm & citiem ziediem
No 15. jūlija līdz 9. septembrim ISSP galerijā būs skatāma igauņu mākslinieces Kristinas Ollekas personālizstāde Filtrēšana ar zilaļģēm, dubultajām saitēm & citiem ziediem, kas pievēršas Baltijas jūrai, vienai no vispiesārņotākajām jūrām pasaulē. Izstādes atklāšana – 14. jūlijā plkst. 18.00.
Māksliniece Kristina Olleka (Kristina Õllek) izstādē apvieno fotogrāfiskus un skulpturālus elementus, balstoties uz personīgiem novērojumiem un pētījumiem par cilvēku ietekmi uz jūras ekoloģiju. Viņa koncentrējas uz zilaļģēm un Baltijas jūru, kuras trauslā ekosistēma ir atkarīga ne tikai no dabiskiem faktoriem, bet to spēcīgi ietekmē arī cilvēku populācija tai apkārt (lauksaimniecības noteces, rūpnieciskās ķīmiskās vielas, slikta ūdens apsaimniekošana, atkritumi, intensīva jūras satiksme, zemūdens troksnis utt.).
“Baltijas jūra ir daļēji slēgta, lēni plūstoša jūra, tāpēc tās atjaunošanās spējas ir salīdzinoši ierobežotas. Liekās barības vielas (mēslojums u.c.), neatbilstoša ūdens attīrīšanas sistēma un jūras temperatūras paaugstināšanās būtiski ietekmē zilaļģu populāciju, izraisot ikgadēju zilaļģu ziedēšanu – toksisku parādību, kas rada noplicinātas un ar skābekli nabadzīgas teritorijas. Šīm mirušajām zonām ir milzīga ietekme uz jūras ekoloģiju. Papildus šīm ikgadējām mirušajām zonām, mirusī zona izveidojusies arī aptuveni 100 000 km2 Baltijas jūras dibena (¼ no tā kopējās platības), jo sāļākais un blīvākais ūdens, kas atrodas apakšā, to izolē no virszemes ūdeņiem un atmosfēras,” stāsta māksliniece. Personālizstādē ISSP galerijā izmantots jūras sāls, zilaļģes, bioplastmasa, silikons un citi organiski un neorganiski materiāli, kas kļūst par fotogrāfisko darbu un instalācijas sastāvdaļu, iegūstot jaunu fizisko slāni un materialitāti.
Kristina Olleka (1989, Igaunija) ir vizuālā māksliniece, kas savos darbos izmanto fotogrāfiju, video un instalāciju, īpašu uzmanību veltot reprezentācijas procesu, ģeoloģisko un ekoloģisko matēriju un cilvēka veidotās vides izpētei. Savā praksē viņa izmanto pētniecībā balstītu pieeju, tajā iekļaujot arī fiktīvas un spekulatīvas perspektīvas. Olleku ieinteresē pārbaudīt robežas, kas redzams un izmantojams kā attēls un telpa, īpaši tagad, strauji attīstošo un izteikti manipulatīvu tehnoloģiju laikmetā. Viņas darbi bieži ir piesaistīti konkrētai vietai un tajos analizēta izstādes telpa un formāts, pārvērtējot darbu prezentācijas un instalācijas politiku un aplūkojot to no dažādām perspektīvām – no vēstures muzeja līdz tiešsaistei. Olleka absolvējusi Igaunijas Mākslas akadēmiju (2016), studējusi Piet Zwart institūtā Roterdamā (2016) un Vaisenzē mākslas universitātē Berlīnē (2012). Divkārša Igaunijas Mākslas akadēmijas Jaunā mākslinieka balvas laureāte, 2019. gadā saņēma Art Proof grantu. Viņas darbi atrodami privātās un publiskās kolekcijās (Igaunijas Mākslas muzejā, Igaunija; Vintertūras Fotomuzejā, Šveice; Eiropas Centrālās bankas mākslas kolekcijā, Vācija).