ISSP Galerijā notiks islandiešu mākslinieces Bjargejas Olafsdotiras izstāde Rófurass. Cilvēks ar asti.
No 16. septembra līdz 3. novembrim ISSP Galerijā būs skatāma islandiešu mākslinieces Bjargejas Olafsdotiras (Bjargey Ólafsdóttir) personālizstāde Rófurass. Cilvēks ar asti., kas veltīta cilvēka un viņa mājdzīvnieka – suņa – attiecībām. Darbs pie sērijas uzsākts 2018. gadā, māksliniecei uzturoties ISSP Rīgas rezidencē. Izstādes atklāšana notiks 15. septembrī no 18.00 – 20.00.
Vārds Rófurass islandiešu valodā apzīmē dzīvnieka ķermeņa aizmugurējo daļu, kas ietver asti un pēcpusi. Parasti šo jēdzienu izmanto, lai apzīmētu mazuļus – mīlīgu bērnu vai kucēnu, iespējams, tādējādi atsaucoties uz veidu, kādā suns pauž emocijas, proti – luncinot asti. Astes luncināšanas žests pats par sevi nenoliedzami ir piemīlīgs un var palīdzēt stiprināt saimnieka un suņa emocionālo piesaisti. Tomēr kas slēpjas aiz mums tik ierastajām pieradināto dzīvnieku un cilvēku attiecībām? Māksliniece izstādē uzdod jautājumus par to, ko saimnieka psihei nodara aprūpējama radījuma bezierunu pakļaušanās un kā mēs varam vērtēt šo līdzās būšanu no suņa tiesību, dzīves jēgas un posthumānisma perspektīvas.
Darbu sērijā Rófurass redzami mākslinieces radīti zīmējumi, suņu portreti un skaņas darbs. Daļa no redzamajiem portretiem tapuši, sastopot suņus pastaigājoties Rīgas ielās. Zem šķietami rotaļīgā darbu rakstura jaušama mežonīgā dzīvnieka dabas klātbūtne ne tikai sunī, bet arī cilvēkā – kā vienā no izstādē redzamajiem zīmējumiem, kurā attēlota sieviete ar ķermenī ieslodzītu suni. Šī suņa vienīgā, mirklīgā vēlme ir izlauzties ārā no savas saimnieces krūtīm.
Sestdien, 17. septembrī ISSP Galerijā notiks Ģimeņu un suņu diena, kuras laikā māksliniece darbosies suņu portretu fotostudijā – dalība būs bez maksas; visi interesenti laipni lūgti.
Bjargeja Olafsdotira ir Reikjavīkā dzīvojoša māksliniece. Studējusi fotogrāfiju, jauktos medijus un glezniecību Islandes Mākslas akadēmijā, Reikjavīkā un Helsinku Mākslas akadēmijā. Bjargijas prakse nav piesaistīta kāda konkrēta medija izmantošanai, bet aptver vizuālās izteiksmes klāstu , kas var ietvert fotogrāfiju, video, skaņas mākslu, glezniecību vai performanci. Bjargejas darbi ir balstīti naratīvā strukturā, daloties stāstos par garlaikotām zobārstēm, rokdziedātājām Japānā vai sievietēm, kuras spēj paredzēt nākotni. Reizēm mākslinieces darbi ir nedaudz baisi, bet vienlaikus piesātināti ar humoru un rotaļīgumu, spēlējoties ar skatītāju pieņēmumiem par to, vai redzētais ir realitāte vai tomēr fikcija.
Ar darbu Scintilla Bjargeja tika nominēta prestižajai Deutsche Borse fotogrāfijas balvai. Viņas darbi izstādīti tādās mākslas institūcijās un festivālos kā Reikjavīkas Mākslas muzejs, Kunstverein Munich, KunstWerke Berlin, Vācijā, Galeria Traschi, Santjago, Čīle, Moderna Museet Stokholmē, The Moore Space Miami, USA, Manifesta Foundation Amsterdam, Nīderlandē, Turku Biennale, Somijā, MEP, Parizē, E-flux Ņujorkā, WUK Kunsthalle, Vīnē, Tate Modern, Londonā, u.c.