3. jūnijā norisināsies Rīgas Fotogrāfijas biennāles starptautiskā konference
3. jūnijā ISSP Galerijā norisināsies ikgadējā Rīgas Fotogrāfijas biennāles (RFB) starptautiskā konference. No 27. aprīļa līdz 23. jūlijam norisinās RFB NEXT programma, kurā uzmanība tiek pievērsta jaunajiem un daudzsološajiem Baltijas, Ziemeļvalstu un citu Eiropas valstu māksliniekiem un kuratoriem, kas ir savas radošās karjeras sākumposmā. 2023. gadā notikumus vieno “neērtās” tēmas. Konferences Neērtās tēmas: problēmu risināšana tēmu loks aptvers mūsdienu jaunās paaudzes fotogrāfu centienus pārdzīvot izdegšanu, depresiju, atkarības, trauksmi, vainas sajūtu, toksiskas attiecības un visu veidu emocionālos sabrukumi. Konference norisināsies angļu valodā un tās apmeklējums ir bez maksas.
Konferencē, kuras kurators ir Adams Mazurs (Adam Mazur, PL), izvērtīs RFB – NEXT 2023 programmas “neērto” tēmu fokusu. “1980. gadu beigās un 1990. gados dzimušo fotogrāfu paaudzi nesatrauc cilvēces stāvoklis; tā izmisīgi cenšas tikt galā pati ar savu dzīvi. Tas ir redzams viņu darbos, tas ir sajūtams, bet kāds tad īsti ir viņu sakāmais? Kā viņi tiek galā ar nestabilo stāvokli? Vai fotogrāfija ir terapija vai atkarība?” saka kurators.
Konferencē piedalīsies virkne jaunu, taču sevi jau pierādījušu fotogrāfu no Centrāleiroas un Baltijas: Ukrainas, Lietuvas, Polijas, Slovākijas, Dānijas un Latvijas. Starpdisciplinārais mākslinieks Saša Kurmazs (Sasha Kurmaz, UA) strādā ar fotogrāfiju, video, publisku intervenci un performatīvām situācijām. Ukraiņu fotogrāfs Sergejs Meļņičenko (Sergey Melnitchenko) ir konceptuālās mākslas un fotogrāfijas skolas dibinātājs, un kopš 2009. gada piedalījies vairāk nekā 150 grupas un personālizstādēs. Abi ukraiņu mākslinieki no dažādiem skatpunktiem dalīsies pārdomās par traumām, ko atstāj kara situācija.
Lietuviešu fotogrāfs Visvalds Morkevičs (Visvaldas Morevicius) savos darbos sapludina fotogrāfijas, instalācijas un audivizālos medijus, un fotogrāfiju uzskata par vienu no precizākajiem medijiem, kuros reproducēt realitāti. Konferences ietvaros viņš skars emocionāla sabrukuma un narkotiku atkarību tēmas. Slovāku māksliniece Zuzana Pustajova (Zuzana Pustaiova) fotogrāfijai pievērsusies pēc mēģinājumiem glezniecībā, un pašlaik pēta lomu spēles mūsdienu sabiedrībā, skatot tās kā svarīgu elementu attiecību veidošanās procesos starp dažādām sabiedrības grupām. Konferencē viņa dalīsies ar novērojumiem par ķermeņa uztveri un seksuālo identitāti.
Tāpat konferences apmeklētājiem būs iespēja dzirdēt par poļu vizuālās mākslinieces, aktīvistes un mākslinieku duo KWAS dalībnieces Agņeškas Sejudas (Agnieszka Sejud) pieredzi, pētot dažādus cilvēku identitātes aspektus, ideju par brīvību, un apspiedošām sistēmām un neatkarības ierobežojumiem. Dāņu mākslinieks Inūteks Storks (Inuuteq Storch), kurš nupat nominēts Dāniju pārstāvēt Venēcijas Biennālē 2024, pēta savu grenlandieša identitāti. Savukārt poļu māksliniece Karolina Vojtasa (Karolina Wojtas) mākslai gust iedvesmu bērnības fantāzijās un atmiņās. Arī latviešu māksliniece Diāna Tamane savus darbus balsta personiskos stāstos, apkopojot un kārtojot viņas pašas un viņas radinieku pieredzi, iespaidus, paradumus un atmiņas.
“Domājot par māksliniekiem, kurus aicināju piedalīties šajā konferencē, es lasīju Antoniju Kepinski. Konferences darba nosaukums atsaucās uz vienu no fundamentālajiem konceptiem viņa grāmatā Trauksme – jūtu kristalizācija. Šis koncepts tika saistīts ar fotogrāfiju attīstīšanas procesu un emocionālo stāvokļu materializāciju. Pēcāk atradās vēl labāks anglisks termins, kuru izdomājis Kepinskis: “nepiesaistīta trauksme” (free-floating anxiety). Kad darīšana ir ar trauksmi, bailēm un ar tām saistītiem depresīviem stāvokļiem, laikmetīgā fotogrāfija, bez šaubām, ir uzdevuma augstumos. Taču ar to viss nebeidzas,” piebilst Adams Mazurs. “Sekss un narkotikas lielajiem ballētājiem kādreiz sagādāja jautrību, bet nu vairs ne. Nav viegli atrodamu risinājumu, un fotogrāfija ir viena no retajām lietām, kas atlikušas. Parunāsim par to,” viņš aicina.
Vairāk informācijas: www.rpbiennial.com; www.issp.lv