Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2024 ietvaros notiks kuratora Adama Mazura lekcija
Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2024 organizatori 30. maijā plkst. 18.00 izstāžu zālē Rīgas mākslas telpa aicina uz Adama Mazura (PL) lekciju Jauni vardarbības, kara un traumu attēlojuma veidi Centrālās un Austrumeiropas fotogrāfijā. Lekcija notiks angļu valodā RFB 2024 izglītības programmas ietvaros un apmeklējama bez maksas.
Šajā pasaules daļā fotogrāfija ir piesātināta ar asinīm un sāpēm. Tiklīdz šķiet, ka kļūst nedaudz labāk, atkal izceļas karš vai nemieri, vai kāds psihopāts uzsāk etnisko tīrīšanu. Arī 21. gadsimtā mākslinieki, izmantojot fotogrāfiju, piemin upurus un jūt viņiem līdzi, brīdina un apsūdz pāridarītājus un dokumentē noziegumus. Lekcijā tiks aplūkoti nozīmīgākie mūsdienu mākslinieki, kuri strādā ar kara un traumas tēmām. Paralēli māksliniekiem tiks apspriestas arī izmaiņas attēlošanas aparātā, radīšanas mehānismos un attēlu izplatīšanas metodēs. Tas attiecas ne tikai uz Ukrainā notiekošo karu, bet arī uz ilgi pastāvošo migrācijas krīzi. Kas raksturīgs kara attēliem no Centrālās un Austrumeiropas? Vai manipulāciju un mākslīgā intelekta laikmetā vēl varam uzticēties žurnālistu uzņemtajiem attēliem frontē? Kādu ietekmi uz karu un sabiedrības viedokli atstāj fotogrāfijas? Vai vardarbības attēli, ko saņemam no frontes un robežām, padara mūs nejūtīgus, vai, kā raksta Sūzana Sontāga, tie var radīt pretestību, atbalstu un stiprināt līdzjūtību nemieru upuriem? Kā fotogrāfijas no pašreizējā, cerams, ne nākamā pasaules kara, kas sācies Centrālajā un Austrumeiropā, ieņem un nostiprina savu vietu fotogrāfijas vēsturē?
Adams Mazurs (Adam Mazur), PhD (1977) ir mākslas vēsturnieks, kritiķis un kurators. Kopš 2013. gada pasniedz Magdalēnas Abakanovičas Mākslas universitātē Poznaņā (Fotogrāfijas fakultātē). Žurnālu, antoloģiju, katalogu redaktors un grāmatu autors (Sakropļotā pasaule. Fotogrāfijas vēstures Centrāleiropā no 1838. līdz 2018. gadam, 2019). 2019. gadā kūrēja izstādi Fotobloks. Centrāleiropa fotogrāmatās. 1918–2018. Izstāde tika rādīta arī Čehijā (2020) un Lietuvā (2021). 2022. gadā kopā ar Lukašu Gorčižu organizēja izstādi Fotografikas. Māksla un fotogrāfija Polijā. 1927–1978 MUFO, Karakovā. 2023. gadā kopā ar Vilmu Samulionīti un Natāliju Zaku kūrēja izstādi Lietuva. Divi fotogrāfijas gadsimti Starptautiskajā Kultūras centrā Krakovā. 2018. gadā dibināja BLOK žurnālu.
Savukārt 1. jūnijā izstāžu zālē Rīgas mākslas telpa tiek gaidīti bērni un jaunieši vecumā no 5 līdz 12 gadiem – no plkst. 12.00 līdz 16.00 norisināsies radošā darbnīca ar mākslinieci Līgu Spundi. Darbnīcā bērni veidos objektus, strādājot ar dažādiem materiāliem, kas tiks nodrošināti uz vietas. Ieejas maksa darbnīcā: 4 eiro.
Vēl līdz 16. jūnijam izstāžu zālē Rīgas mākslas telpa ir apskatāms Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2024 centrālais notikums – izstāde Cilvēks-dators. Izstādes kuratores Inga Brūvere (LV), Marīe Šēvolda (Marie Sjøvold, NO) un astoņi starptautiski mākslinieki: Stefānija Dinkina (Stephanie Dinkins, USA), Andreass Refsgaārds (Andreas Refsgaard, DK), Sinnēve Sizu G. Vetena (Synnøve Sizou G. Wetten, NO), Viktorija Durnaka (Victoria Durnak, NO), Kloē Jancisa (Cloe Jancis, EE), Nastja Sade Renka (Nastja Säde Rönkkö, FI), Ieva Vīksne (LV), Zane Zelmene (LV) ir pievērsušies cilvēka identitātes jautājumiem tehnoloģiju laikmetā.