ISSP Galerijā tiks atklāta izstāžu cikla Mūsdienu fotogrāfijas vēstures otrā daļa
ISSP Galerijā 4. jūlijā plkst. 18.00 Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2024 ietvaros tiks atklāta otrā daļa divu izstāžu ciklam Mūsdienu fotogrāfijas vēstures, kurā atspoguļotas vairāku mākslinieku versijas un interpretācijas par vietējās fotogrāfijas vēstures rakstīšanas procesiem. Izstādē piedalās mākslinieki Annemarija Gulbe un Konstantīns Žukovs, un tā būs skatāma no 5. jūlija līdz 15. augustam.
Latvijas fotogrāfijas pētnieku 21. gadsimta uzdevums ir vienlaikus konstruēt un dekonstruēt – aizpildīt plašus “baltos plankumus” un kritiski pārskatīt līdzšinējos naratīvus. Izstāžu ciklā izcelta ikvienas vēstures versijas subjektivitāte un dažādas vietējās fotogrāfijas mazāk zināmas šķautnes. Izstādes “Mūsdienu fotogrāfijas vēstures II” autori ir Annemarija Gulbe un Konstantīns Žukovs, kamēr pirmajā cikla izstādē darbus veidoja Kristīne Krauze-Slucka un Agate Tūna. Laikmetīgie mākslinieki radījuši jaunus darbus dialogā ar dažādu periodu fotogrāfiem un fenomeniem. Viņu alternatīvās vēstures interpretācijas un pieturpunkti izgaismo perspektīvu dažādību un piedāvā atkāpties no iespējami didaktiskas kanona versijas.
Annemarijas Gulbes veidotā instalācija izgaismo ceļus kā simbolu Latvijas ainavā un tās dokumentācijā, aplūkojot fotogrāfa, operatora un režisora Ulda Brauna mantojumu – fotogrāfijā, kā arī viņa vienīgajā spēlfilmā Motociklu vasara (1975). Brauna plašais fotogrāfiskais arhīvs atspoguļo pēckara Latvijas vidi un viņam pašam noderējis filmēšanas vietu izvēlei. Gulbe akcentē dokumentālās pieejas un montāžas poēzijas pārklāšanos vietas identitātes veidošanā, un aicina atskatīties atpakaļskata spogulī. Savukārt Konstantīns Žukovs turpina jau uzsākto māksliniecisko izpēti par kvīru vēsturi Latvijā, šoreiz pievēršoties “gadījuma izpētei” kuras fokusā ir Latvijas Nacionālā Opera kā ēka, pilsētvides daļa un kopiena. Izmantojot Čaikovska baletu Gulbju ezers kā metaforu, Žukovs akcentē vēstures noklusēto un cenzēto pusi – personiskus stāstus, kas netiek izcelti ne ģimenes albumos, ne oficiālos vizuālos arhīvos, bet drīzāk lasāmi starp rindiņām.
Izstāžu cikla kuratore – Liāna Ivete Žilde. Vienotu notikuma scenogrāfiju veidojusi māksliniece Liene Pavlovska, atsaucoties uz vēsturisko cianotipijas tehniku.