FK jautā: Kā jūs risināt katastrofas?
Profesionālo fotogrāfu darbā katastrofas var uzrasties visnegaidītākajos brīžos: pēkšņas laikapstākļu izmaiņas, tehniskas ķibeles vai klienta neapmierinātība ir tikai dažas no situācijām, kas var negatīvi ietekmēt rūpīgi plānotu fotosesiju. Šoreizpiedāvajam ieskatu Latvijas fotogrāfu pieredzē, lai uzzinātu, kā viņi risina šos izaicinājumus un saglabā vēsu prātu pat sarežģītākajos apstākļos.
Ja fotosesijas uzstādījums ir komplicēts un ar potenciāliem sarežģījumiem, tad ar komandu sagatavojam arī plānu B, bet pieredze liecina, ka plānu A visbiežāk nevajag atmest līdz pēdējam brīdim. Fotosesijas ir sanācis pārcelt laikapstākļu, modeļa veselības stāvokļa dēļ. Ir gadījies, ka modelis fotosesijas dienā nav ēdis un sāk ģībt, tāpēc fotosomā līdzi noder kāda uzkoda, ar ko padalīties.
Man nekad neviena fotosesija nav gājusi pēc plāna, un man ļoti patīk, ja ir sarežģījumi, jo tas liek pamežģīt smadzenes un bieži vien sanāk labāk, nekā iepriekš bija plānots. Man galvenais ir tēla vīzija un ko es ar to gribu pateikt, pārējās darbības ir improvizētas atbilstoši situācijai un apstākļiem. Tāpēc cenšos arī pieturēties pie pastāvīgām modelēm jeb manām mūzām, kuras perfekti izpilda manu vīziju un prot pielāgoties jebkādiem apstākļiem. Manas fotosesijas stabili nav šampanietis un uzkodu plate studijā, dažreiz sanāk tā, ka ir jābūt tumsā, naktī, meža vidū un drausmīgi kož odi. Alkohola lietošana ir pēdējais, ko ieteiktu darīt fotosesijās, jo tas pārāki atslābina sejas muskuļus un var radīt piesarkumu, tāpēc ieteiktu labāk šampanieti un uzkodu plates baudīt pēc fotosesijām, nevis to laikā.
Ieslēdzu sevī “viss būs labi” režīmu un vienkārši operatīvi risinu situāciju, visiem visu skaidri pasakot. Fotografēju jau 15 gadus un esmu sapratusi, ka vairumu situāciju var atrisināt, ja nestiepj gumiju un skaidri komunicē. Pirms trim gadiem negaidīti nonācu slimnīcā, bet pēc trim dienām ārzemēs bija jāfotografē kāzas. Pirms informēju pāri, sarunāju trīs potenciālus kolēģus, kuri bija brīvi tajā nedēļas nogalē un kuru fotogrāfiju līmenis bija līdzīgs manējam. Pēc tam tikai izstāstīju pārim par notikušo, piedāvāju situācijas risinājumu un, kaut arī viņi no sākuma bija bēdīgi, tomēr saprata un novērtēja, ka uzreiz piedāvāju risinājumu. Kolēģis nofotografēja kāzas manā vietā, es apstrādāju bildes, lai panāktu sākotnējam plānam pēc iespējas tuvāku rezultātu, un pāris palika ļoti apmierināts!
Vienmēr pirms fotosesijām sev atgādinu, ka nedrīkstu pārāk ieciklēties uz vienu vienīgu pareizo risinājumu, jo tā varu zaudēt tik ļoti svarīgo elastību un spēju pielāgoties apstākļiem. Tas attiecas gan uz tehniskiem risinājumiem, gan arī uz radošo procesu. Vienmēr jābūt kādam plānam B, ja paredzēti apstākļi, uz kuriem nevar pilnībā paļauties. Bet ar cilvēkiem vienmēr izvēlos būt draugos, pat ja cilvēks ir nepatīkams un citkārt es ar tādu negribētu kontaktēties. Man ļoti nepatīk konflikti, neredzu tiem jēgu; tad jau labāk vajadzīgo panāku ar mazliet viltotu draudzību. Katra konkrētā bildējamā izprašana un spēja nodibināt tabu kontaktu jau ir viens no fotogrāfijas galvenajiem likumiem.
Parasti ir plāns B vai C. Viena no galvenajām lietām ir sagatavošanās process, kurā tiek apspriesti visādi krīzes varianti, lai nenonāktu līdz katastrofai. Vislabāk ir gatavoties un izdomāt visu laicīgi. Protams, viss kas var gadīties, bet tad nāk talkā komanda un kopējiem spēkiem vienmēr tiek atrasts risinājums.
Ja tiek veikts sagatavošanās darbs, tad maz tādu reižu, ka kaut kas notiek pilnīgi greizi. Ja tomēr kaut kas notiek ne pēc plāna, tad svarīgi ir pārkārtoties. Tam ļoti noder pieredze. Un, ja ir neparedzētas novirzes no plāna, tad visbiežāk tas pat noved pie vēl labāka rezultāta. Savukārt klientu jautājumos ļoti svarīga ir komunikācija. Vāja komunikācija radīs nevajadzīgas problēmsituācijas. Vissarežģītāk ir, ja pieviļ tehnika. Tad tas var izsist no līdzsvara vai radīt stresa situācijas, tapēc vienmēr svarīgi nodrošināties ar backup.
Improvizācija, cenšos pēc iespējas labāk pielāgoties attiecīgajiem apstākļiem.
Kas attiecas uz sarežģītākiem klientiem vai tehniskām problēmām, galvenais ir saglabāt mieru un būt elastīgam. Vienmēr ir svarīgi būt gatavam neparedzētām situācijām un spēt pielāgoties – vai nu mainot plānus uz vietas, vai piedāvājot alternatīvas. Piemēram, salīdzinoši nesen fotosesijas laikā pēkšņi sākās spēcīgs lietus, un mēs tieši atradāmies jūras krastā. Iedrošināju modeli, ka esmu gatava turpināt darbu un, ja viņa ir gatava fotografēties šādos apstākļos – varam droši to darīt. Es ātri reaģēju un, lai nebojātu iznomātās drēbes, piedāvāju izmantot auduma gabalu (fona materiālu) kā “kleitu”. Pamesto kafejnīcas terasi izmantojām kā fotosesijas lokāciju, un gala rezultāts izdevās izcils.
Katastrofas jeb “ne pēc plāna” notiek visu laiku. Pieņemt to kā normu un risināt. Pēc vairākiem gadiem pierod un tā ir ikdiena.
Lai nebūtu katastrofas, visus fotodarbus cenšos saplānot – kas, kā, kur, kad un kāpēc. Lielu katastrofu nav bijis. Man ir pietiekams tehniskais nodrošinājums, un tā jau nenotiek, ka visa tehnika atsaka. Jā, gadās, ka klients maina konceptu, vai kāds nav izpildījis savu sagatavošanās darbu u. tml., tad tas nedaudz izsit no sliedēm, tad nākas improvizēt un ātri izdomāt ko citu. Uz laikapstākļiem vispār nevar paļauties, un to visi daudz maz saprot un apzinās, ja kaut kas mainīsies, tad attiecīgi mainīsies plānotais rezultāts. Reiz, braucot uz tusiņu, aizmirsu visas somas ar aprīkojumu. Zvans kolēģim, un man aizdeva visu nepieciešamo. 99 % gadījumu katastrofas rodas pašu neizdarības pēc vai kaut ko nepārdomājot līdz galam.
Mēdz būt nezinoši klienti. Parasti gatavojos, ka var notikt neparedzētais. Un ja tas notiek, mēģinu pielāgoties. Diezgan bieži gadās, ka nav pareizi iekārtota pasākuma norises vieta, ja esmu ātrāk uz vietas un ja iespējams, mēģinu izstāstīt to klientam un novērst nepilnības. Piemēram, cilvēki sēž ar muguru pret logu, tad noteikti ieteikšu aizvērt aizkarus. Runātājam spīd virsū projektors. Bieži vien galds ir tik ļoti piekrauts ar pudelēm, karodziņiem un glāzēm, ka bildējamie ir knapi redzami. Tipiskas kļūdas ir arī balvu pasniegšanas ceremonijās, balvas pasniedzējs tiek instruēts, lai stāv ar sāniem pret zāli un nekustās. Bet rezultātā viss ir pretēji, viņš stāv ar seju pret fotogrāfu un balvas saņēmējs ir spiests fotogrāfam pagriezt muguru. Par šo tēmu vajadzētu atsevišķu lekciju.
Preses fotogrāfijā neko nenozīmē laikapstākļi. Ir jābūt fotogrāfijai, un tai jābūt labai. Punkts. Atnākot strādāt laikrakstā Diena, mani informēja – Dienā nav vārda “nevar”. Punkts. Pēc komandējuma, kur bija jāfotografē pasākums, šķiet, Bauskā, nekāda pasākuma tur nebija. Atbraucu un redakcijā teicu, ka tur nekā nebija. Atbilde bija – es neprasu, tur bija vai nebija, es prasu, kur ir bilde. Punkts. Dažādas ķibeles bijušas un daudz. Galvenais – dziļi izelpot, nomierināties un ar vēsu prātu meklēt ceļu uz priekšu. Jāapzinās, ka tas, kas noticis, ir jau noticis, tur neko vairs nepadarīsi. Jāmeklē risinājumi, lai ietu uz priekšu.
Laikapstākļi ir tādi, kādi ir, jāmāk pielāgoties. Ja profesionāls cilvēks māk ātri risināt nelielas problēmas, tad pie katastrofas ir ļoti grūti nonākt.
Āra fotosesijām es pēc iespējas mēģinu rezervēt divus datumus, lai varam izvēlēties to, kurā gaidāmi vispateicīgākie laikapstākļi. Katastrofu jeb neparedzētu apstākļu situācijās primārais ir saglabāt mieru un vēsu prātu, jo risinājums ir vienmēr, tikai to jāspēj ieraudzīt. Citreiz pietiek ar piecu minūšu pauzi, lai apdomātos. Super, ja ir sava komanda, ar ko strādāt, tad arī risinājumi nāk vienkāršāk, kad vairāk galvu kopā.
No improvizācijas līdz reālai ātrai rīcībai. Protams, pavisam neglābjamās reizēs neizbēgami ir nepieciešama laba komunikācija. Piemēram, ir bijis klients, kuram diemžēl pasākuma laikā nespējām piegādāt kvalitatīvu pakalpojumu, taču ar pareizu komunikāciju un atvainošanās žestiem šādus klientus var iegūt par pastāvīgiem partneriem. Pasākums neizdevās, sniedzām bezmaksas pakalpojumu 8. martā kā dāvanu sievietēm, un pēc tam šis klients kļuva par pastāvīgo uz ilgu laiku. Gadu laikā tādu piemēru ir ļoti daudz, ka komunikācija ir galvenais palīgs jebkurā situācijā.