Armanda Andžes izstāde Bailes no ainavas ISSP Galerijā
No 7. februāra līdz 18. aprīlim ISSP Galerijā būs skatāma Armanda Andžes izstāde Bailes no ainavas, kas pievēršas Latvijas pilsētvides ikdienas ainavu mainīgajai dabai un to radītajām emocionālajām un sociālajām rezonansēm. Izstādes atklāšana notiks 6. februārī plkst. 18.00.
Izstāde pēta urbānās telpas neatrisinātos arhitektūras naratīvus, kas atklāj stāvokli starp klātbūtni un aizmirstību. Nepabeigtie būvju skeleti un izteikti monumentalizētās elites augstceltnes kļūst par pilsētvides spektrāliem artefaktiem – liecībām, kas pārsniedz sabiedrības iztēles robežas un atspoguļo ignorētās kopienas balsis. Andže izmanto dagerotīpijas un sausās stikla plates tehnikas – senus analogās fotogrāfijas paņēmienus, kas papildina izstādes tematiku. Dagerotīpija ir viena no pirmajām fotogrāfijas tehnikām, radīta 19. gadsimta sākumā. Tā izmanto sudraba pārklājumu uz vara plāksnes, veidojot unikālu attēlu, kas eksistē tikai vienā eksemplārā un ko raksturo augsta detalizācija un spoguļveida virsma. Izmantojot šīs tehnoloģijas, Andže akcentē ainavas pārejošo dabu un radītā attēla fizisko klātbūtni, kurā saduras pagātne un nākotne. Katrs izstādē redzamais attēls ir unikāls, pieejams vienā eksemplārā.
Pilsētvides estētiku veido ne tikai tās vizuālais priekšstats, bet arī sajūta, kura mūs pārņem raugoties uz jau ierastajām ikdienas ainavām. Lai arī estētiskā vērtība visbiežāk ir subjektīvs vērtējums, tā nenoliedzami atstāj nospiedumu katrā garāmgājējā. Bailes no ainavas ir Andžes refleksija par šo pieredzi, kas sakņojas gan individuālajā, gan kolektīvajā atmiņā. Izstāde pievēršas filozofiskajam baiļu konceptam, uzsverot emocionālo un psiholoģisko reakciju, kas rodas mijiedarbē ar urbāno vidi un tās estētiskajām izpausmēm. Šis koncepts izgaismo to, kā ainava, īpaši nepabeigtās pilsētas struktūras vai monumentalizētie objekti, var radīt spriedzi starp klātbūtnes sajūtu un atsvešinātību. Pilsētas ainava šajā kontekstā kalpo ne tikai kā vizuāls elements, bet arī kā telpa, kurā atklājas sabiedrības kolektīvās bailes, atmiņas un attiecības ar vidi un tās pārmaiņām.