/ Eva Saukāne / Portfolio

JH Engstrēms

Fotogrāfs JH Engstrēms (JH Engström, 1969) ir dzimis Zviedrijā, taču viņa radošo attīstību lielā mērā ir ietekmējusi pārcelšanās uz Parīzi agrā jaunībā. Engstrēma fotogrāfiju pamatā ir autobiogrāfisks vēstījums, veidots dokumentālas dienasgrāmatas formātā. Attēlos jaušama svārstība starp tagadni un fotogrāfa atmiņām, tāpat netiek vilkta robeža starp emocijām un objektivitāti. Autors darbu reprezentācijai izmanto fotostāstu konstruēšanu, lielu nozīmi piešķirot attēlu secībai un izkārtojumam. Vēl vairāk fotogrāfa rokrakstu paspilgtina dažādu formātu pielietojums, sākot no momentuzņēmumiem līdz lielformātam, savstarpēji kombinējot melnbalto un krāsaino fotogrāfiju. Viens no apjomīgākajiem autora darbiem ir 2013. gadā Aperture publicētā grāmata The Sketch of Paris, kurā atlasīts un apkopots 20 gadu laikā uzkrātais dokumentālais materiāls. Kopumā Engstrēms publicējis 13 fotogrāmatas.

Iepazīstinot ar Engstrēma drukātajiem darbiem, jāmin triloģija – Trying to Dance (2004), Haunts (2006) un Wells (2009). Pirmā no tām, kas nominēta Deutsche Börse Photography Prize 2005, ir vizuāla autora dienasgrāmata, attēlojot intīmas telpas un kailus cilvēkus tajās. Haunts grāmatā, atšķirībā no pirmās grāmatas, autors fokusējas uz publisko vidi un dzīvi ielās. Savukārt triloģijas noslēdzošās grāmatas Wells centrā ir dziļi personisks stāsts par autora attiecībām un bērnu dzimšanu. Laika gaitā Engstrēmam ir izveidojusies ciešāka sadarbība un draudzība ar zviedru fotogrāfu Andersu Petersenu. Mākslinieku kopdarbībā veidotā grāmata From Back Home, kas ir sava veida atgriešanās Engstrēma bērnības pilsētā Varmlandā, 2009. gadā Arlas fotofestivalā atzīta par gada labāko autora fotogrāmatu. Grāmatas Foreign Affair un 7 Days Athens November 2011 ir veidotas kopā ar franču fotogrāfi Margo Valārdi (Margot Wallard), ar kuru arī kopā vada darbnīcu jaunajiem fotogrāfiem Atelier Smedsby. Jau pavisam drīz JH Engstrēms viesosies Rīgā, lai Rīgas Fotomēneša 2014 ietvaros 14. maijā pulksten 18.00 sniegtu publisku lekciju jaunajā Latvijas Nacionālajā bibliotēkas ēkā.

Tā kā pašportrets un personīga pieredze ir galvenais stāstījuma elements jūsu fotogrāfijā, rodas jautājums, kāda ir jūsu motivācija radīt vizuālu autobiogrāfiju?

Man tā ir nepieciešamība… Bet tā ir arī metode. Es to izmantoju, lai varētu stāstīt stāstus par cilvēkiem. Stāstus, kas attiecas uz ikvienu no mums.

Pie saviem projektiem pavadāt gadus. Kādas sajūtas jūs pārņem, kad projekts ir pabeigts?

Sajūtas ne pārāk… Jūtos tukšs un izsmelts. Bet es parasti esmu ar vienu kāju jaunā projektā, kad pabeidzu kādu no procesā esošajiem projektiem, tāpēc es paralēli domāju par jaunajiem darbiem.

Fotogrāmatas radīšanas process jau pats par sevi ir mākslas darbs. Kādai jābūt fotogrāmatai, lai to varētu nosaukt par galējo fotogrāfisko izpausmi?

Ir ļoti dabiski drukāt fotogrāfiju grāmatas formā, jo drukāta fotogrāfija (tāpat kā drukāts rakstītais vārds) ir vienīgais medijs, kas neko nezaudē drukāšanas rezultātā. Gleznas, skulptūras vai instalācijas reprodukcija drukātā formā kļūst par sliktu reprodukciju. Man arī patīk ideja, ka grāmatu ir ļoti ērti paņemt līdzi. Vari aiznest grāmatu uz mājām un skatīties to jebkurā laikā. Lasīšanas process kļūst ļoti intīms. Arī grāmata pati par sevi ir mākslas objekts…

Jūsu starptautiskā tiešsaistes skola Atelier Smedsby šobrīd darbojas jau trešo gadu. Kāds ir jūsu mērķis organizēt šādas aktivitātes un kādu pieredzi studenti var te iegūt?

Ir ļoti iedvesmojoši satikt 15 ambiciozus Atelier Smedsby dalībniekus katru gadu. Tas neļauj man un Margo (ar kuru kopā es organizēju šo skolu) zaudēt modrību. Maijā skolā sāksies trešais mācību gads. Mums ļoti patīk, ka dalībnieku vidū ir dažādu tautību pārstāvji. Mēs studentiem palīdzam visa mācību gada laikā. Katru mēnesi studentiem mums jāziņo par progresu, izmantojot skaipu.

Tāpat ir svarīgi, ka mēs satiekamies arī aci pret aci Parīzē trīs reizes gadā. Mēs jautri pavadām laiku, ēdam un dzeram, un daudz runājam. No pirmā gada studentiem tagad kādi trīs vai četri izdos savas pirmās grāmatas, kas, manuprāt, ir labs rādītājs.

Vai varat pastāstīt, pie kāda projekta strādājat šobrīd?

2015. gada pavasarī es izdošu grāmatu ar nosaukumu Tout Va Bien. Šobrīd esmu rediģēšanas pēdējā posmā, šī daļa, pēc manām domām, ir ļoti sarežģīta un interesanta. Man galvā jau ir citas idejas, kurām ķeršos klāt pēc tam. Septembrī man ir personālizstāde FOAM muzejā Amsterdamā. Kima Knopere (Kim Knoppers), FOAM kuratore, mani apciemos pilnīgos Zviedrijas laukos, un mēs strādāsim pie izstādes.

www.jhengstrom.com