10 minūtes ar Salvatori Vitāli
Festivāls Rīgas Fotomēnesis ir izsludinājis pieteikšanos portfolio skatei, kas norisināsies 13. maijā. Viens no tās ekspertiem būs šveicietis Salvatore Vitāle (Salvatore Vitale), žurnāla YET galvenais redaktors. Šis izdevums iznāk trīs reizes gadā, iepazīstinot ar izcilām un iepriekš neredzētām fotosērijām. YET ir kļuvis par vienu no interesantākajiem žurnāliem Eiropā.
Kā tas ir – vadīt drukātu žurnālu digitālajā laikmetā?
Nedomāju, ka pateikšu kaut ko jaunu, apgalvojot, ka tas ir izaicinājums. Manuprāt, lai runātu par drukātajiem un digitālajiem izdevumiem, ir nepieciešama padziļināta izpēte. Mēs runājam par atšķirīgiem tirgiem ar atšķirīgu dinamiku un noteikumiem, kurus lielākoties nav iespējams salīdzināt. Izdot drukātu fotogrāfijas žurnālu mūsdienās nozīmē pieņemt stingrus lēmumus, kas ļauj pozicionēt sevi tirgū ar unikālu saturu. Svarīgs ir arī dizains. Žurnāli ir kļuvuši par priekšmetiem, kurus nemet ārā, bet patur un saglabā, par kaut ko starp žurnālu un grāmatu. Tāpēc tiem ir jābūt labi pārdomātiem gan satura, gan dizaina ziņā.
Kā tu atrod un nolem, kurus darbus rādīt žurnālā?
Darbus atlasa redkolēģija. Katrā izdevumā mēs padziļināti strādājam pie kādas aktuālas numura tēmas. Veicam konkrētu darbu izpēti, sniedzot lasītājiem visaptverošu un argumentētu pārskatu. Izvēlamies māksliniekus, kas ar dažādām metodēm strādā pie vienas un tās pašas tēmas, jo, mūsuprāt, žurnāla galvenā loma mūsdienās ir sniegt vizuālas un tekstuālas atsauces jeb indeksu, atlasot darbus, kas kalpo kā labi piemēri un risinājumi pretstatā attēlu nogurdinošajai klātesamībai mūsdienās.
Pēdējo gadu laikā milzīgu popularitāti ieguvušas pašizdotas grāmatas. Kā tev šķiet – kurp tas viss virzās?
Iespēja pašam izdot savu fotogrāmatu ir mainījusi tirgu. Tas neattiecas tikai uz milzīgo izdevumu skaitu, bet arī uz jaunu pieeju fotogrāfisku darbu risinājumos. Visvairāk novērtēju sadarbību starp fotogrāfiem un dizaineriem. Tā ir rezultējusies dažos izcilos piemēros, kompensējot budžeta trūkumu ar labām un gudrām idejām. Turklāt mūsdienās daudziem māksliniekiem grāmatas izdošana šķiet vienīgais veids, kā prezentēt savus darbus. Tomēr atzīstu, ka esmu skeptisks attiecībā uz šādu masveida ražošanu. Ne visi darbi der grāmatai, un bieži nākas redzēt labi noformētu un izdotu grāmatu ar vājām fotogrāfijām. Ir jāsaprot, ka, izdodot grāmatu, jūsu projekts ir pabeigts. Es tiešām novērtēju tos izdevumus, kuros nav nekā lieka un nav arī nekā, ko piebilst. Manuprāt, šis trends agrāk vai vēlāk izzudīs. Kādu dienu tirgus vairs nebūs spējīgs uzturēt šo masveida izdošanu – te es atsaucos galvenokārt uz ierobežoto pircēju skaitu. Izdevumu kļūs arvien mazāk, un tie būs daudz dārgāki. Publikācijas būs kļuvušas par mākslas darbu! Bet pagaidām izbaudīsim visas lieliskās grāmatas, kamēr šī modes tendence vēl turpinās!
Kāpēc fotogrāfiem būtu jāpiedalās portfolio skatēs?
Portfolio skates ir lielisks iegansts, lai dzirdētu dažādus viedokļus par saviem darbiem. Manuprāt, portfolio skatēs var iemācīties, kā prezentēt savus darbus. Var arī iegūt kontaktus ar jomas profesionāļiem, kuri meklē jaunus talantus. Protams, ir arī laika ierobežojumi – parasti 20 minūšu ir daudz par maz, lai saprastu, apskatītu un apspriestu projektu. Turklāt portfolio skates ir pirmā pietura arī tiem, kas vēlas sadarboties ar fotogrāfu.
Kāds ir tavs padoms fotogrāfiem, kas vēlas piedalīties portfolio skatēs?
Uz šo jautājumu es atbildēšu ar sarakstu:
– vienmēr nesiet fotogrāfiju izdrukas! Maza izmēra – 10 cm x 15 cm –, lai recenzents varētu spēlēties ar attēliem, mainot to secību, rediģējot utt. Portfolio skate nav izstāde, tāpēc te darba kvalitāte ir svarīgāka par izdruku kvalitāti; – sniedziet vissvarīgāko informāciju ierobežotā laikā – kas, ko, kad, kur, kāpēc;
– izpētiet recenzentus, jo jums jāzina, kas sēž pretī;
– esiet gatavs uzklausīt dažādus, dažreiz pilnīgi pretējus viedokļus, esiet atvērts, akceptējiet kritiku un izmantojiet to projekta uzlabošanā;
– tā kā laiks ir ierobežots, uzmanīgi atlasiet darbus, kurus vēlaties rādīt recenzentiem. Labāk izvēlieties projektu vai sēriju, nevis portfolio, kas sastāv no atsevišķām fotogrāfijām;
– nebaidieties paust savu viedokli un sniegt ziņas par sevi;
– grāmatas jeb “dummy” projekti nav labākais veids, kā prezentēt savu darbu portfolio skatēs (tam ir paredzētas speciālas skates). Grāmata ir pabeigts projekts, un tu sniedz recenzentam jau gatavu risinājumu, kurā ir grūti kaut ko mainīt;
– tas var izklausīties pašsaprotami, bet – esi laikā!
Uz Rīgas Fotomēneša portfolio skati iespējams pieteikties šeit.