FK jautā – cik daudz tu strādā?
FK turpina rubriku, kurā profesionāli Latvijas fotogrāfi stāsta par savu darba ikdienu. Šoreiz jautājām – cik daudz tu strādā?
Gints Ivuškāns:
Vidēji mēnesī veicu ap 10–15 pasūtījumu. Kad strādāju aģentūrā, tad vidēji bija 30–50 bildēšanas mēnesī.
Andrejs Zavadskis:
Strādāšana manā izpratnē ir ne tikai bildēšana, bet arī pēcapstrāde, komunikācija ar klientu, tikšanās, resursu piesaiste, plānošana, sevis pilnveidošana, izglītošanās, informācijas meklēšana un izpēte. Es to visu kopumā sauktu par dzīves stilu vai ritmu. Tas viss notiek nepārtraukti. Ja runa ir par bildēšanām, citreiz dienā ir divas trīs bildēšanas nepārtraukti nedēļas garumā, tā, ka nepietiek laika nekam citam. Citreiz ir nedēļu no vietas jāsēž pie apstrādēm bez nevienas bildēšanas dienas. Strādāšana attiecībā pret bildēšanām ir mainīgs lielums.
Nils Vilnis:
Viss atkarīgs no sezonas. Ir, kad jāfotografē četras piecas dienas nedēļā, ir, kad vienu. Bet darbs jau ar to nebeidzas.
Aiga Rēdmane:
Vidējais fotografēšanas apjoms ir trīs fotosesijas nedēļā. Pārējo laiku veltu fotogrāfiju apstrādei un organizatoriskajiem darbiem. Ja fotografēšana ir katru darba dienu, izjūtu slodzi un nākamajā nedēļā cenšos ieplānot mazāk fotosesiju.
Ģirts Raģelis:
Darbiem ir cikliskums, ir klusāki brīži un aktīvāki brīži. 40–50 stundas nedēļā sanāk gan bildēšanas, gan apstrādes laiks. Vēl gan jāpiemin ofisa laiks, e-pasti, telefona zvani, moodboardi – šie mazāk redzamie darbiņi prasa daudz laika un uzmanības.
Ingus Bajārs:
Es strādāju vairāk nekā standarta darba laiks – 40 h nedēļā no deviņiem līdz pieciem. Bildēšanu skaits ir atkarīgs no sezonas. Ir nedēļas, kurās ir viena vai divas bildēšanas, un ir dienas, kurās ir trīs bildēšanas. Papildus jārēķina bilžu apstrādei nepieciešamais laiks, komunikācija ar klientiem, līgumu un rēķinu gatavošana, kā arī atskaites grāmatvedībai.
Valts Kleins:
Darba pietiek. Tieši tik daudz, lai tas sagādātu prieku un ienākumus. Ogļrača darbs šahtā trīs maiņās būtu smieklīgi un necienīgi manā vecumā. Prieks par dzīvi ir augstāka prioritāte, nekā vēlēšanās piepildīt nepiepildāmo – materiālās dzīves nebeidzamo daudzveidību.
Olga Jakovļeva:
Es strādāju ļoti daudz, gandrīz katru dienu, un dienās bez fotosesijām nodarbojos ar pēcapstrādi. Brīvdiena man var būt tikai tad, kad es pati nolemšu, ka neko nedarīšu, jo citādi man visu laiku ir kaut kādas nepabeigtas fotosesijas, kurām ir jāapstrādā fotogrāfijas.
Edijs Pālens:
Dienā fotografēju no trim līdz sešiem pasākumiem piecas dienas nedēļā no apmēram deviņiem līdz sešiem. Reizi mēnesī vienu nedēļu jābūt gatavam 24/7 un sanāk bildēt visus vakara un brīvdienu pasākumus, kuri pārsvarā ir sports, kultūra un izklaide. Tajās nedēļās bildēšanu ir mazāk, bet katra no tām prasa daudz vairāk laika. Ārpus darba LETA strādāju vakaros un brīvdienās, parasti ņemu vienu vai divus pasūtījumus nedēļā, bet vasaras sezonā ne vairāk kā sešas kāzas.
Reinis Hofmanis:
Dinamika ir mainīga. Reizēm mēdzu strādāt krietni vairāk nekā astoņas stundas dienā, reizēm mazāk.
Vladimirs Svetlovs:
Ideāls ritms man ir divas bildēšanas nedēļā. Sanāk citreiz biežāk, citreiz retāk. Sarežģītie projekti paņem līdz mēnesim. Parasti nedēļa aiziet sagatavošanās darbiem, no idejas līdz skicēm, mood boardam. Divas, trīs dienas lokācijas meklēšanai, setapa sagatavošanai, dekorāciju, gaismas provēm. Diena vai divas – bildēšanai. Diena bilžu atlasei, sākotnējai apstrādei. Tālāk no dienas līdz nedēļai (atkarībā no apjoma) aizņem pēcapstrāde. Parasti pēc nedēļas atdodu gatavas bildes. Mans darbs ir komandas darbs, tāpēc grūti izdalīt to, ko daru tieši es.
Andrejs Strokins:
Foto pasūtījumu apjomi ir atšķirīgi. Citreiz strādāju nedēļu no vietas bez brīvdienām, bet biežāk iekrīt divas trīs pilnas darba dienas. Pārējo laiku aizpildu ar darbu pie saviem projektiem, tāpēc brīvā laika praktiski nav.
Māris Ločmelis:
Būtībā strādāju nepārtraukti, jo lielākoties un varbūt pat patīkamāk ir domāt par to, ko gribas uzbildēt un kā to izdarīt. Protams ikdienas darbā apmēram 80 % ir gatavošanās fotosesijai, darbs ar klientu, tāmes, ideju ģenerēšana, producēšana un tad tikai pati fotosesija, kas no tā visa ir ļoti ātrs un salīdzinoši neliels laiks. Par pēcapstrādi mēs jau runājām iepriekš.
Kristaps Kalns:
Ļoti dažādi. Var būt pat līdz desmit bildēšanām dienā, bet citkārt sēžu tik pie datora un darbojos ar sabildēto. Daudz ātras bildēšanas palīdz uztrenēt domāšanas ātrumu un koncentrēšanos, bet arī atradina no domāšanas plašāk, eksperimentēšanas.