Ralfa Kerles izstāde Netveramais cildenums Daugavpilī
No 3. marta līdz 21. maijam Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā apskatāma austrāliešu fotogrāfa Ralfa Kerles izstāde Netveramais cildenums. Viņa medijs ir fotogrāfija, bet galvenais izpētes objekts – Sidnejas ostas ūdensceļi, kurus mākslinieks izbrauc vienvietīgā kajakā. Dodoties kārtējā piedzīvojumā savas dzimtās pilsētas ūdeņu labirintā, Kerle izgaismo pasauli, kas metropoles izklaidīgajiem iedzīvotājiem ir gandrīz neredzama, kaut gan nemitīgi dejo un mainās turpat acu priekšā. Juteklisko formu plūdums un ūdens nepārtrauktā kustība ienes dzīvīgumu Kerles fotogrāfiskajos attēlos, dažkārt atgādinot 18. un 19. gadsimta gleznotāju krēslainās romantisma perioda ainavas, citreiz – atainojot nepārprotami jūrnieciskus skatus, kuros apdziedāta pilsēta lielo ūdeņu krastā.
“Atgriezies uz cietzemes, Kerle ar aizrautību iegrimst attēlu atlasē un nebeidz sajūsmināties par to, kā un kāpēc uzmanību piesaista tieši tāds un ne citāds fotouzņēmums. Pēc autora teiktā, atslēga uz viņa darbu izpratni slēpjas pareidolijā. Jēdziens apzīmē īpašu psiholoģisku parādību – cilvēka smadzeņu tendenci saskatīt jēgpilnas struktūras tām piedāvātajā vizuālajā materiālā. Būtībā mākslinieka kameras objektīvā notvertais abstrakcijas lauks vedina skatītāju uztveres maņas un intuīciju rosinošā ceļojumā. Ja darbus uzlūko ilgstoši, to vizuālā valoda mainās un pāriet no tīras abstrakcijas uz tādu, kur saskatāmi atpazīstami taustāmās pasaules elementi, ” stāsta kurators un mākslas kritiķis Demjens Smits.
Pirms pievēršanās fotomākslai Ralfs Kerle aktīvi darbojies Austrālijas mākslas ainā kopš divdesmitā gadsimta septiņdesmitajiem. 1979. gadā absolvējis Viktorijas mākslas koledžu, kur specializējies skatuves mākslā; ieguvis maģistra grādu radošajās industrijās. Plašu atpazīstamību dzimtenē iemantojis 80. gadu sākumā kā multimediālās performanču mākslas pionieris. Vienlaikus bijis arī Sidnejas teātra trupas vadītāja vietnieks. Sarakstījis un iestudējis laikmetīgo operu Dvēsele – vienu no pirmajām multimediju performancēm pasaulē –, kas pārstāvēja Austrāliju starptautiskajā izstādē Expo 88. Izstādē skatāmā sērija ir sava veida atgriešanās – mākslinieks atkārtoti interpretē savus agrīnos multimediju darbus virzienā, kurš ar laiku transformējies par fotomākslu. Autora uzmanība koncentrēta uz dabā vērojamo un dabas radīto veidojumu fiksēšanu un konceptuālu pārstrādi par abstraktu mākslas fotogrāfiju. Ilggadēja pieredze radošajā darbā ir palīdzējusi autoram attīstīt savu individuālo māksliniecisko rokrakstu jeb personīgo “estētisko redzējumu”. Viņa darbi ir pārstāvēti daudzās privātās un korporatīvās kolekcijās Austrālijā, Ķīnā, Vācijā, Honkongā, Indijā, Japānā, Latvijā, Meksikā, Jaunzēlandē, Portugālē, Singapūrā, Apvienotajos Arābu Emirātos, Lielbritānijā un ASV.