Runā jaunais fotogrāfs: Emīls Stuķēns
Emīls Stuķēns ir 27 gadus jauns fotogrāfs, kuru interesē pilsētvide. Ar analogo fotogrāfiju sācis nodarboties tikai pirms trim gadiem, apmeklējis nodarbības Rīgas Tehniskās jaunrades namā Annas 2 pie Andreja Granta, piedalījies vairākās grupas izstādēs Latvijā, pērn ieguvis Latvijas Analogās fotogrāfijas balvu kategorijā Sudrabs uz ekrāna. Ikdienā strādā par nekustamā īpašuma apsaimniekotāju.

Kā tu sāki nodarboties ar fotogrāfiju un kas tevi tajā saista?
2022. gada sākumā uzsāku fotografēt ar telefonu un attēlus rediģēju tā, lai tie līdzinātos bildēm, kuras radītas ar filmu. Vēlāk tā paša gada aprīlī nolēmu mest malā šo piegājienu un iegādājos “ziepjutrauku” un vienu krāsu filmas rulli. Pēc pirmā ruļļa izbildēšanas un filmas skenu saņemšanas, nekavējoties biju uz āķa. Fotogrāfijā mani saista situāciju un rezultātu neparedzamība, būšana “mirklī’”, pastiprināta uzmanības pievēršana uz visu apkārt notiekošo.
Ko tev devusi pieredze Annas 2 pie Andreja Granta?
Esmu bezgala pateicīgs Andrejam un Rīgas Tehniskās jaunrades namam par manu uzņemšanu un pieņemšanu. Pēc 2023. gada, kad absolvēju kursu, turpinu aktīvi viesoties un darboties praktiski. Neskaitot bilžu kopēšanas un filmu attīstīšanas apgūšanu, pavadītais laiks fotodarbnīcā ir ļāvis iepazīt jaunus laikabiedrus ar līdzīgu veida domāšanu. Aktīvā strādāšana ar fotogrāfiju gan fotodarbnīcā, gan ārpus tās ir padarījusi mani daudz atvērtāku, paškritiskāku, kā arī panākusi to, ka uztveru fotogrāfiju daudz nopietnāk. Cienu, pētu, iedvesmojos no konkrētiem autoriem, kuri nākuši pirms manis. Pateicoties Andrejam un Annas 2 no jauna iemīlēju fotogrāfiju.



Kāpēc tu fotografē tieši to, ko fotografē?
Personisko interešu un iekšējās intuīcijas kombinācijas ietekme liek nospiest slēdzi.
Kādai ir jābūt fotogrāfijai, lai varētu teikt, ka tā ir izdevusies?
Izdevusies fotogrāfija var sastāvēt no: 1) sabalansētas kompozīcijas, uzraugot to, kas atrodas pie kadra malām, pārliecinoties par to, ko nevēlies iekļaut, korektas ekspozīcijas, precīzi uzstādīta fokusa, pareiza rakursa izvēles, cik tuvu vai tālu atrasties no subjekta, kadrā būtu jāatrodas vismaz trīs interešu punktiem u. c. 2) izsmērēta kadra, defektiem, nefokusa, gaismas noplūdēm u. c. Taču, ja pirmajā un otrajā gadījumā nav dzīves sajūtas, kadrs tomēr nav izdevies.
Cik daudz fotogrāfijā viss ir atkarīgs no mirkļa, un cik – no fotogrāfa acs?
Acs ir daļa no instrumentiem, ko izmantojam, piemēram, kamera, objektīvs vai filma. Ikviens ar funkcionējošām acīm spēj redzēt/ieraudzīt, taču svarīgāk par to ir tas, ko jūtam sirdī. Ar acīm spējam identificēt uzrunājošu situāciju/subjektu, bet, ja tam emocionāli neesam tuvu un nav iekšējās degsmes, izprašanas, fotogrāfija nav izdevusies.



Kādas kameras un tehnoloģijas tu izmanto?
35mm analogās kameras un polaroīdu.
Kādi ir tavi nākotnes plāni saistībā ar fotogrāfiju?
Turpināt papildināt iesākto arhīvu, ražot grāmatas/printus, pavadīt laiku ar saviem laikabiedriem.