Saimons Robertss
Britu fotogrāfs Saimons Robertss (Simon Roberts, 1974) veselu gadu apceļoja Krieviju, izveidojot fotogrāfiju sēriju “Dzimtene” (Motherland) – apjomīgu un trāpīgu mūsdienu Krievijas portretu. Pēdējo gadu laikā Krieviju savos darbos ir ekspluatējuši daudzi ārzemju fotogrāfi, taču parasti rietumnieki neredz tālāk par Krievijas eksotiku, tiražējot vienu un to pašu stereotipu – alkoholismā un depresijā iestigušas padibenes. Robertsa ainavas un portreti atšķiras ar empātiju, balansu starp pozitīvo un negatīvo, radot vienu no pēdējo laiku labākajām dokumentālajām foto sērijām par mūsu kaimiņzemi. 2007.gadā “Dzimtene” tika izdota grāmatā un pēc tam Robertss pievērsās savas valsts kolektīvās identitātes pētīšanai projektā “Mēs, angļi” (We English).
Kāds bija tavs visdīvainākais atgadījums Krievijā, fotografējot sēriju “Dzimtene”?
Mani pratināja FDD [Federālais drošības dienests – A.B.] aģents Murmanskā pēc tam, kad biju aizturēts fotografējot netālu no kara bāzes. Aģents izskatījās tikai kādus 16 gadus vecs, tāpēc šī situācija šķita vairāk komiska nekā uztraucoša.
Ar kādu kameru un filmu tu fotografēji “Dzimteni”?
Mamiya 7 ar 85mm objektīvu un Kodak Portra 400NC filmu.
Sēriju “Dzimtene” tu pabeidzi 2005.gadā. Vai pēc tam esi bijis Krievijā?
Jā, vairākas reizes. Pirmā bija 2006.gadā, kad fotografēju Čečenijas prezidentu Ramzanu Kadirovu, slepkavu un ļoti nepatīkamu personu. Lai arī bija interesanti vērot mēģinājumus atjaunot Grozniju teju 10 gadus pēc kara. Otrā reize bija 2007.gadā, kad devos garākā braucienā fotografēt militārās bāzes Krievijā – vietas, kas īpaši nav mainījušās kopš komunisma sabrukuma. Vairākas no tām bija Sibīrijā un man bija interesanti redzēt, kā attīstās turienes lielās pilsētas, piemēram, Omska un Krasnojarska.
Kādas būtu būtiskākās līdzības un atšķirības starp krievu un angļu identitātēm?
Pieķeršanās zemei ir noteicošā līdzība. Gan krieviem, gan angļiem ir izteikta izjūta par savu vēsturisko piederību galvenokārt lauku ainavai. Krieviem nav tik inerta savas identitātes apziņa, ņemot vērā pārmaiņas, kas notikušas pavisam nesenā pagātnē ar komunisma sabrukumu un brīvā tirgus attīstību.
Pie kāda projekta tu strādā pašreiz?
Šobrīd es veidoju fotogrāfiju sēriju, kurā es mēģinu pētīt ekonomisko lejupslīdi Lielbritānijā.