Klāra Šelstrema un Tobiass Felts
Klāra Šelstrema (Klara Källström, 1984) un Tobiass Felts (Thobias Fäldt, 1978), pazīstami arī kā KK+TF, ir fotogrāfi no Zviedrijas. Kaut gan viņiem ir arī individuāli projekti, kopš 2005. gada KK+TF strādā tandēmā, radot darbus, kas publicēti grāmatās, izstādēs un instalācijās.
Pirmā projekta Wikiland laikā KK+TF sekoja Wikileaks līdera Džuliana Asanža tiesas procesam Anglijā, fotografējot Asanža vidi raksturojošus elementus – interjera priekšmetus, apģērba detaļas, vides ainās ietverot pat fotoreportieru pūli un aitu baru. Savukārt darbs Europe, Greece, Athens, Acropolis tapis, autoriem fotogrāfejot Grieķijas lielo streiku laikā 2011. gada oktobrī Akropolē un Sintagmas laukumā. KK+TF attēlu vienoto noskaņu rada autoriem raksturīgā vizuālā valoda – centrēti, ar zibspuldzi izgaismoti priekšmeti un vides elementi.
Wikiland un turpmākās sērijas ir publicētas arī grāmatās. Unikāla dizaina fotogrāmatu veidošana ir būtiska KK+TF radošās darbības daļa. 2011. gadā KK+TF sadarbībā ar 1:2:3 izveidoja neatkarīgu izdevniecību B-B-B-Books.
KK+TF kopā ar citiem Baltijas un Ziemeļvalstu autoriem piedalīsies Rīgas Fotomēneša 2014 ietvaros organizētā izstādē Viewfinders. Laikmetīgā Baltijas un Ziemeļvalstu fotogrāfija. Viņi abi arī piedalīsies Fotomēneša portfolio skatē.
Jau kādu brīdi jūs strādājat pie kopīgiem projektiem. Kā ir apvienot individuālas pieejas?
Kopīgo darbu idejas ir attīstījušās ilgākā laikā, kas pavadīts kopā. Mēs formulējam idejas, kas rodas dinamiskā sadarbībā. Ir grūti novilkt robežu starp katra ieguldījumu, jo projekti ir divu individuālu prātu rezultāts, kas apvienots vienā darbā.
Liekas, daži jūsu darbi reflektē par globāliem jautājumiem. Savukārt jaunākās grāmatas A Beach (Pludmale) centrā ir personīgs stāsts. Kas jums liek pievērsties kādai konkrētai tēmai?
Gan A Beach, gan Europe, Greece, Athens, Acropolis ir projekti, kuru centrā ir globālas problēmas, bet katrā darbā tās tiek apskatītas citādi. Abi darbi ir saistīti ar tagadni, tie notikumus gan pietuvina, gan attālina.
Vēsture tiek pētīta dažādos veidos, piemēram, akmeņu plaisās, bērnības atmiņās vai fotogrāfijas vēsturē. Parasti ideja izšķiļas, cenšoties piemērot mikro un makro skatījumu uz visa veida notikumiem cilvēces vēsturē.
B-B-B-Books ietvaros fotogrāfi interesanti sadarbojas ar dizaineriem. Kāpēc vajadzēja radīt jaunu neatkarīgu izdevniecību, un cik nozīmīgs jums šķiet grāmatas dizains?
Grāmatas ir mūsu grupas sadarbības rezultāts. Grāmata ir kaut kas fiziski taustāms. Fiziskais aspekts sniedz intelektuālu pieredzi un otrādi. Grāmatas ir kopprojekti, un tās nevar reducēt tikai uz fotogrāfiju un dizainu.
Līdzās citu Baltijas un Ziemeļvalstu autoru darbiem, KK+TF darbi tiks izstādīti Rīgas Fotomēnesī 2014. Cik nozīmīga jums šķiet fotogrāfijas reģionalitāte un iespēja māksliniekiem satikties šādos pasākumos?
Mūs ļoti priecē iespēja braukt uz Rīgu un piedalīties Fotomēnesī, jo mēs esam cieši saistīti ģeogrāfiski, bet mākslas jomā praktiski nemaz nesaistīti. Tā kā starp mūsu valstīm nav izveidojusies cieša saikne vairāku gadu garumā, marginālākas idejas ir interesantas. Pēdējā laikā ir vērojama interese par šo fenomenu. Kultūras pasākums, kura ietvaros tiek organizēta laikmetīgās fotomākslas izstāde un kurā piedalās dalībnieki ar atšķirīgām pieredzēm un bagāžu, iespējams, daudziem liks mainīt domas par robežām un reģionalitāti.
Pie kā jūs strādājat šobrīd?
Pie projekta ar nosaukumu Village (Ciems), ko uzsākām VU Photo mākslinieku rezidentūras laikā Kvebekā, Kanādā pagājušajā pavasarī. Tas ir projekts par reģiona koloniālo vēsturi, kas aplūkota dzimto valodu aspektā Kvebekā un Ontario.