10 minūtes ar Hannamariju Šakju
Hannamarija Šakja (Hannamari Shakya) ir Somijas fotogrāfijas žurnāla Photo Raw dibinātāja un galvenā redaktore. Žurnāls iznāk četras reizes gadā kopš 2007. gada. Hannamarija Šakja strādā arī Ālto Universitātē un veido fotogrāmatas. Viņa ir arī fotogrāfe, filmu režisore un žurnāliste, viņas otrā fotogrāmata iznāks maijā. 9. maijā Rīgas Fotomēneša ietvaros viņa piedalīsies portfolio skatē, uz kuru joprojām var pieteikties fotogrāfi, kas vēlas parādīt savus darbus starptautiskiem foto ekspertiem.
Kāda ir galvenā žurnāla Photo Raw ideja?
Galvenā ideja ir nodrošināt augstas kvalitātes platformu dokumentālai mākslas fotogrāfijai, galvenokārt fokusējoties uz ilgtermiņa projektiem. Mēs cienam laiku un citus ieguldījumus.
Kā pēdējos gados Somijā mainījusies fotogrāfijas žurnālu un grāmatu izdošana?
Uz šo jautājumu nav vienkārši atbildēt, jo šajā jomā ir notikušas drastiskas izmaiņas. Man liekas, ka fotožurnāli drīzumā vairāk izskatīsies pēc fotogrāmatām (bookzines). Fotogrāfiem labāk patiktu radīt intīmus un personiskus objektus, nevis glancētas fotogrāmatas, kas patīk visiem. Tas posms ir izdzīvots. Man šķiet, ka fotožurnālos nākotnē būs daudz vairāk dvēseles.
Kā tu raksturotu pašreizējās tendences somu fotomākslā?
Somu fotomāksla šobrīd ir tik mainīga, ka to ir ļoti grūti raksturot. Es teiktu, ka tā ir mainīga, piesātināta un fascinējoša.
Kas tev patīk un nepatīk portfolio skatēs?
Ir grūti sniegt konstruktīvu kritiku. Dažreiz redzu kaut ko, kas ir tuvāk pašas praksei un žanram, un dažreiz – kaut ko, kas šķiet pavisam tāls un svešs. Es vienmēr cenšos domāt par fotogrāfa ieguldījumu arī tad, ja fotogrāfijas mani īpaši neuzrunā. Cenšos būt godīga, atklāta un saprotoša, un tas ietver arī kritiku. Ir svarīgi dzirdēt, ko nepieciešams darīt, lai panāktu progresu.
Kāds ir tavs padoms fotogrāfiem, kuri vēlas piedalīties portfolio skatēs?
Skaidri ziniet, ko meklējat – rādiet savstarpēji saskaņotu darbu kopumu, nevis atsevišķus attēlus. Ja vēlaties progresēt kā portretu fotogrāfs, rādiet portretus. Labāk rādiet nelielu skaitu fotogrāfiju, nekā piecas dažādas fotogrāfju sērijas. Atnesiet pietiekami daudz fotogrāfiju. Es dodu priekšroku glīti sakārtotām fotogrāfijām, nevis haotiskai čupai kurpju kastē (arī tās esmu atskatījusies). Nekautrējieties uzdot jautājumus, ja jums kaut kas šķiet neskaidrs. Kritika ir paredzēta, lai jūs spētu to ņemt vērā un attīstīties, tāpēc ir svarīgi, ka jūs saprotat, kas jums tiek teikts.