Gada notikums fotogrāfijā Latvijā
Katrīna Leiškalne, fonda Mākslai vajag telpu vadītāja:
Rīgas Fotomēneša 2015. gada pasākumi, jo tie mani ieinteresēja, aizrāva un atklāja ļoti daudz jauna. Ļoti novērtēju, ka tas tika piesātināts ar dažādiem lielākiem un mazākiem notikumiem – gan izglītojošiem, gan vienkārši baudāmiem. Rīgas Fotomēneša ietvaros gribas izcel arī izstādi Eiromaidans, kas, ņemot vērā Ukrainas notikumus, īpaši piesaistīja uzmanību, jo šādā situācijā nav iespējams palikt vienaldzīgam. Kā notikums noteikti ir jāmin arī izstāde Edvards Steihens. Fotogrāfija. Tā kā ļoti novērtēju kvalitatīvus kultūras un mākslas izdevumus, tad īpašu prieku man sagādāja šīgada Latvijas fotogrāfijas gadagrāmata.
Iveta Vaivode, fotogrāfe:
Šis gads ir īpašs ar vairāku manu draugu un fotogrāfu laimi kļūt par vecākiem. Apsveicu Alni Stakli, Ilzi Vanagu, Andreju Strokinu un, protams, manu jauko kolēģi Liānu Beņķi ar šo, iespējams, svarīgāko notikumu viņu dzīvē.
Laima Slava, izdevniecības Neputns vadītāja:
No redzētā atmiņā palikusi Ievas Epneres fotogrāfiju izstāde kim? un Edvards Steihens Arsenālā.
Evita Goze, fotogrāfe un žurnāliste:
Ivara Grāvleja lieliski dumpinieciskā Early Works, kurā pusaugu puikas raizes un intereses sadzīvo ar ironiju par laikmetīgās mākslas konceptiem. Grāmata iekļuva pazīstamās britu izdevniecības MACK First Book Award finālistu sarakstā, un, lai arī konkursā neuzvarēja, MACK tik un tā izlēma to publicēt.
Solvita Krese, Latvijas laikmetīgās mākslas centra vadītāja:
Dievs. Daba. Darbs – Viktorijas Ekstas izstāde Ziemeļblāzmas kultūras centrā. Pārsteidzošs realitātes un fikcijas pārklājums, kurā antropoloģiska interese mijās ar pašas mākslinieces psiholoģisko portretu, pārkāpjot inscenētās fotogrāfijas robežas. Ļoti kinematogrāfisks darbs, kas turpinās ārpus fotogrāfijām arī telpas elementos.
Ivars Grāvlejs, mākslinieks:
Čehu fotogrāfu Lukāša Jasanskija un Martina Polāka (Lukáš Jasanský & Martin Polák) izstāde Krāsu fotogrāfija VEF Kultūras pils Skulptūru zālē.
Arno Marnics, LKA LKK Radošās fotogrāfijas menedžmenta apakšprogrammas vadītājs:
Noteikti negribas izcelt Edvarda Steihena izstādi, jo tā ir pašsaprotama vērtībā, bet atzinības vērti ir LNMM centieni šo izstādi eksponēt. Kā patiesi interesantu notikumu gribētos akcentēt jau iepriekš pamanītā Andreja Strokina aktivitātes. Šogad viņš sevi nepārprotami ir pieteicis Latvijas autorfotogrāfijā. Noteikti vērā ņemama ir arī Marka Rotko centrā eksponētā grupas izstāde Latvijas ainava. Subjektīvi vērtējot, vēlos atzīmēt arī Latvijas Fotogrāfu savienības pieteikumu šī gada sākumā. Neskatoties uz to, ka tā nav aizrāvusies ar pārlieku publicitāti un tās darbība likumdevēja un Valsts pārvaldes līmenī pagaidām ir sabiedrībai nemanāma, bet tā ir pietiekami stabila un tuvākajā laikā iegūs arī noteiktu rezonansi.
Alnis Stakle, fotogrāfs:
Diemžēl esmu personīgi ieinteresētā persona, bet, manuprāt, gada notikums bija izstāde Latvijas ainava Marka Rotko mākslas centrā un grāmata ar tādu pašu nosaukumu.
Kārlis Vērpe, filozofs:
Izstāde un grāmata Latvijas ainava. Un tam man arī ir kārtīgāks pamatojums par paša dalību projektā. Manuprāt, tas ir salīdzinoši liels solis virzienā pretim reflektīvākai, kritiskākai un, cerams, kādreiz arī ironiskākai pašapziņai sev specifiskā laikā un telpā. Manuprāt, vēl arvien par samierniecisku (trūka vairāk asuma), bet nu ar kaut ko ir jāsāk.
Mazāk kompromitējoša ir Andreja Strokina personālizstāde un dalība Survival k(n)it. Neteiktu, ka pārsteigums, bet, manuprāt, ar dažiem kritiskiem apsvērumiem, viņš darbojas daudzsološi.
Inese Baranovska, DMDM vadītāja:
Nevaru iezīmēt vienu svarīgāko notikumu, jo aktivitāšu ir bijis daudz, diemžēl ne vienmēr kvantitāte nozīmē kvalitāti. Domāju, ka ļoti nozīmīga bija Edvarda Steihena izstāde LNMM izstāžu zālē Arsenāls, kā arī tās katalogs – unikāla starptautiska mēroga izstāde, kurai ir arī izglītojoša nozīme tieši Latvijas auditorijas kontekstā. Vēl atzinīgi vērtēju projektu Latvijas ainava, SurvivalK(n)it izstādē iekļautos foto darbus, kā arī ISSP aktivitātes. Vēl – no sirds priecājos, ka Andreja Granta radošā un pedagoģiskā darbība ir novērtēta ar valsts apbalvojumu – Trīs zvaigžņu ordeni.
Maira Dudareva, Latvijas Fotogrāfijas muzeja vadītāja:
Edvarda Steihena izstāde, jo domāju, ka Latvijā vismaz vienu tāda līmeņa zvaigzni gadā vajadzētu parādīt.
Ieva Raudsepa, fotogrāfe un žurnāliste:
Negribu izcelt vienu notikumu, jo šogad vairākas lietas likās būtiskas. Pirmkārt, prieks par to, ka pirmo gadu notika FK Portfolio balva un par tās uzvarētāju Viktoriju Ekstu. Domāju, ka balva ir lieliska iespēja jauniem vietējiem fotogrāfiem sevi pieteikt plašākas publiskas priekšā, un Vikas gadījumā atzinība bija pelnīta.
Vēl liels prieks bija par šī gada ISSP vasaras skolas pasniedzējiem. Uz savu 10. jubileju skola uz Kuldīgu atveda mūsdienu klasiķus Džimu Goldbergu un Alesandru Sangvineti no Magnum. Priecājos, ka arī vietējiem fotogrāfiem ir iespēja dzīvē satikt un sadarboties ar tādiem pasaules līmeņa superstāriem.
Pēdējais, bet nebūt ne mazāk nozīmīgais, ir Ivara Grāvleja grāmata Early Works, ko izlaidusi pazīstamā izdevniecība MACK. Ne tikai grāmata ir laba, bet priecājos arī par to, ka šis oriģinālais un asprātīgais darbs, kurā autors apspēlē bērnībā uzņemtās fotogrāfijas, ir piesaistījis arī starptautisku uzmanību.
Jūlija Berkoviča, ISSP vadītāja:
Bija daudz spilgtu notikumu, no tiem grūti izcelt vienu svarīgāko – pirmā FK Portfolio balva, desmitā ISSP vasaras skola, ISSP gadu garas starptautiskas meistarklases palaišana, tas, ka MACK izdeva Ivara Grāvleja grāmatu, Trīs zvaigžņu ordeņa pasniegšana Andrejam Grantam.
Jānis Taurens, filozofs:
Minēšu tikai vienu mākslas darbu (gadījuma pēc tas arī it kā ir “tīrā” fotogrāfijas medijā) – Kristas Dzudzilo Pašportretā vecas ģimenes fotogrāfijas izmantotas mākslas refleksijai par sevi, fotogrāfijas mediju un pašas mākslinieces (vizuāli ļoti līdzīgai) reprezentācijai vai savas patības jaunai konstrukcijai.
Zane Onckule, Laikmetīgās mākslas centra kim? programmas direktore:
Gada svarīgākais notikums Latvijas fotogrāfijā ir emocijas un kaislību intensitāte, ar kādu fotogrāfija un ar to saistītie pasākumi (Biennāle, Balva, Mēnesis, Skola) tiek apspriesti un tālāk attīstīti. Ar minēto nesaistīti vēlos izcelt Ivara Grāvleja agro darbu publikāciju, izdotu ar izdevniecības MACK palīdzību, un Ievas Epneres versiju par fotogrāfijas organisku klātbūtni laikmetīgās mākslas izstādēs, kas īstenota mākslinieces jaunākajā darbā un izstādīta trīs secīgu personālizstāžu sērijā Rīgā, Liepājā un Varšavā.
Ieva Lejasmeijere, mākslas kritiķe:
Mans gada notikums ir nevis kādi redzēti attēli, bet ļoti interesantas sarunas par fotogrāfiju. Par šo notikumu paldies Andrejam, Mārcim, Paulim, Kārlim, Gunai, Laurai, Rasai, Ilvai, Antanam un Endrjū.
Arnis Balčus, fotogrāfs un FK galvenais redaktors:
Ivara Grāvleja grāmatas Early Works izdošana lieliskajā izdevniecībā MACK Books, kā arī tas, ka daudzi nozares eksperti atzina to par vienu no labākajām šī gada foto grāmatām pasaulē.