/ Foto Kvartāls / Blogs

Kas ir gada vilšanās fotogrāfijā?

Alnis Stakle, fotogrāfs un pedagogs RSU:
Iespējams, ka līdz galam nenoformulējamu neapmierinātību ar Latvijas simtgadei veltītiem fotonotikumiem nevajadzētu saukt par vilšanos. Dažādu Latvijas pašvaldību, privātu iniciatīvu un institūciju simtgadei veltītās fotogrāmatas, fotoizstādes un fotokonkursi ir atstājuši lēta tetrapakas vīna pēcgaršu, kas atvilnī atgriezīsies kā laikmeta liecība tuvākā un tālākā nākotnē.

Līga Lindenbauma, mākslas zinātniece un kuratore:
Milzīga vilšanās ir ziņa, ka tiek atcelta ilgi plānotā Latvijas Fotogrāfijas muzeja pārcelšanās uz jaunām telpām Mārstaļu ielā 6. Pat ja patlaban tiek domāts par fotomuzeja apvienošanu ar kinomuzeju bijušajā Tabakas fabrikas teritorijā, muzeja pārbūve pārceļas uz miglainu un neparedzamu nākotni.

Skats no izstādes Fotomuzejā. Foto – Kristīne Madjare

Santa Remere, mākslas kritiķe:
Tā īsti nav vilšanās, bet skaudrs brīdis fotogrāfijas izstādē – redzēt un apzināties to proporciju, cik maz mūsu fotogrāfijas arhīvā un tradīcijā atrodami darbi, kas interpretē sievietes erotisko redzējumu, uz ko tika vērsta uzmanība feministiskajā izstādē Vilna un zīds. Jaunā erotika, kas bija skatāma Latvijas Fotogrāfijas muzejā. Janīnas Zandmanes portrets/akts Vasaras vidū vientuļš starp daudzajiem klasiskajiem aktiem ar bezpersonisku vai dekoratīvi romantizētu sievieti kā “tukšu vāzi”. Atskatoties uz šogad redzēto, šis kontrasts kaut kā ļoti spilgti palicis prātā un visu laiku domas pie tā atgriežas, liekot uzdot neērtus jautājumus par mūsu kultūras kanonu.

Santa Hirša, mākslas kritiķe:
Ivara Grāvleja Outlet Mūkusalas Mākslas salonā – lieliskas, harizmātiskas fotogrāfijas, kuru iespaidu sabojājušas neizdevušās asprātības, kas robežojas ar cinismu pret sabiedrības marginālo daļu.

Georgs Avetisjans, fotogrāfs:
Vismazāk uzrunāja jeb varbūt nebija īsti manā gaumē Romana Korovina izstāde Mašīna pārdošanai no Outlands pasākumā Survival Kit 10 Rīgas cirkā. Noteikti nevēlos uzsvērt šo izstādi kā vilšanos, bet no mana personīgā un varbūt arī kļūdainā skatpunkta radās tāds iespaids, ka izstāde tomēr ir tikusi iekārtota mazliet pavirši un sasteigti.

Attēls no Swedbank kampaņas Palīdzi mammai sākt lietot Smart-ID!

Jana Kukaine, mākslas kritiķe:
Swedbank fotogrāfija Palīdzi mammai sākt lietot Smart-ID! Latvijā tehniku saprot tikai vīrieši, kuri ir varoņi, un mammas ir stulbas pēc definīcijas.

Inese Baranovska, DMDM vadītāja:
Diemžēl vīlos fotogrāfijas sadaļā izstādē Portrets Latvijā. 20. gadsimts. Sejas izteiksme, kas skatāms LNMM izstāžu zālē Arsenāls.

Eva Saukāne, fotogrāfe:
Nevis vilšanās, drīzāk gaidas nākamam gadam – sagaidīt vairāk latviešu autoru veidotās fotogrāmatas.

Skats no Ivara Grāvleja izstādes Mūkusalas Mākslas salonā. Foto – Kristīne Madjare

Andrejs Strokins, fotogrāfs:
Ivara Grāvleja izstāde Outlet Mūkusalas Mākslas salonā ir vienlaicīgi labākā un sliktākā šī gada izstāde. Grāvleja 90. gadu arhīvu materiāli ir pašvērtība pati par sevi. Neredzu vajadzības to apvienošanā ar modes zīmoliem un pēdējā laika modes fotosesiju trendiem (jā, jā trash ir modē). Līdz ar to pašas fotogrāfijas tiek nonivelētas līdz anekdotes līmenim.

Arnis Balčus, fotogrāfs un FK redaktors:
Latvijas simtgades kontekstā neizmantotās iespējas fotogrāfijā. Pietrūka nevis amatierisma vai entuziasma, bet gan kultūrpolitikas un naudas devēju kompetences un tālredzības.