Vasaras fotonotikumi Baltijā
IGAUNIJA
- Lāslo Mohojs-Naģs, Gaismas spēle (László Moholy-Nagy, Light play)
19.05.2023 – 01.10.2023, Fotografiska galerija Tallinā
Izstāde ir veltīta daudzpusīgā mākslinieka Lāslo Mohoja-Naģa — fotogrāfijas un kinematogrāfijas pioniera — daiļradei. Izstādē apskatāmi 68 darbi (tostarp fotogrāfijas, fotogrammas, fotomontāža un kustīgie attēli), sākot no formāliem eksperimentiem līdz personiskai dokumentācijai. Mākslinieks vēsturiski vairāk pazīstams ar savu glezniecību, tēlniecību un dizainu, bet šai izstādē iepazīstam citu viņa darbības pusi.
Mohoja-Naģa prioritāte bija gaismas — fotogrāfijas pamatelementa — izpēte. Viņš “gleznoja ar gaismu”, izmantojot fotogrammas, kurās objektus uz gaismjutīga papīra “glezno” gaismas avots. Šādā veidā mākslinieks radīja fotoattēlus bez fotokameras, tikai manipulējot ar gaismu un ēnu. Šīs jaunās perspektīvas un fotokameras tehnikas pārveidoja fotogrāfiju no vienkārša dokumentāla medija par mākslas veidu ar unikālu estētiku.
- Ritva Kovalainena un Sanni Seppo, Ziemeļu vēja meži (Ritva Kovalainen and Sanni Seppo, Forests of the North Wind)
16.06.2023 – 31.10.2023, Tallinas fotomuzeja telpa Seek Gallery
Ziemeļu vēja meži ir divu somu fotogrāfu Ritvas Kovalainenas un Sanni Seppo mežu triloģijas noslēdzošā daļa. Pirmās divas daļas bija Koku cilvēki (1997), kas pētīja somu meža mitoloģiju, un Mežkopības operācijas (2009), kurā tika izceltas mežsaimniecības ēnas puses.
Fotogrāfijas ir uzņemtas aizsargājamās teritorijās. Tikai daži procenti Somijas mežu ir saglabājušies dabiskā stāvoklī, tas ir, neskarti. Lielākā daļa mežu intensīvās mežsaimniecības rezultātā ir būtiski pārveidoti. Daudzas sugas jaunajos apstākļos nevar izdzīvot.
Izstāde aicina apzināties atšķirību starp dabisko un saimniecisko mežu — lietot atšķirīgus vārdus, runājot par mežu, jo mūsu tendence runāt tikai vispārīgi neļauj saskatīt patieso meža biotopu stāvokli.
- Pieskāriens. Maza fotogrāfija, liels stāsts (Touch. Small Photo, Big Story)
05.05.2023—30.07.2023, Juhana Kūsa Centrs — galerija Dokfoto
Izstāde Pieskāriens. Maza fotogrāfija, liels stāsts ir pirmā grupas izstāde, kas ar minifotogrāfijas palīdzību vēsta būtiskus, humoristiskus un jutekliskus fotostāstus. Izstāde piedāvā pārsteidzošus atklājumus un negaidītus skatījumus, tajā piedalās 56 Igaunijas un Eiropas autori, kuri prezentē vairāk nekā 200 darbu mini formātā.
Izstādē ir dažādi stāsti, kas gaida, lai tos atklātu, un aicina viesus doties ceļojumā, lai iepazītu fotogrāfijas, kas izceļ ikdienas mirkļu skaistumu vai parāda neparasto ierastajā ikdienā. Izvēlētās tēmas izgaismo bagātīgo cilvēcisko pieredzi apkārtējā vidē, ko bieži vien aizņemtībā var nepamanīt. Iegremdējoties šajos vizuālajos stāstos, apmeklētāji var novērtēt maza formāta fotogrāfijas spēku.
- Igaunija attēlos. Fotogrāfs Kārls Saraps (Carl Sarap, 1893—1942)
02.03.2023—28.10.2023, Tartu Dziesmu svētku muzejs
Kārls Saraps bija izdevējs un viens no pazīstamākajiem fotogrāfiem Igaunijā 20. gadsimta 30. gadu beigās. Sarapa fotogrāfiskais mantojums ir viena no apjomīgākajām fotogrāfiju kolekcijām, kas ataino Igauniju trīsdesmitajos. Fotogrāfijas ir tematiski plašas, kā arī ļoti augstā estētiskā un tehniskā līmenī. Kārla Sarapa fotogrāfijas un negatīvi glabājas vairākos Igaunijas muzejos, atmiņas institūcijās un privātkolekcijās, no kurām lielākās ir Virumaa fonda muzeja un Tallinas pilsētas muzeja kolekcijas.
LIETUVA
- Šauļu albums. Par mūzikas skatuves dumpiniekiem
29.04.2023—27.08.2023, Fotogrāfijas muzejs, Šauļi
Vai Šauļi pamatoti tiek dēvēti par Lietuvas Mančestru? Lai atbildētu uz šo jautājumu, ir vērts iedziļināties Šauļu savdabīgās alternatīvās mūzikas kultūras attīstībā un atcerēties tās pirmsākumus, kas meklējami drūmajā padomju laikā.
Tiek uzskatīts, ka pirmā rokgrupa, ko sākotnēji dēvēja par vokāli instrumentālo ansambli, tika dibināta 1960. gadā Šauļos, kas tolaik bija nošķirta militāri rūpnieciska pilsēta. Tas notika 8. martā velosipēdu rūpnīcas Vairas aizbildnībā. Pēc dažu laikabiedru teiktā, pirmais, kurš kāpa uz skatuves pirmais dziedāja, noņēmis mikrofonu no statīva, bija romantiskās estrādes zvaigzne Ričards Dailide (Ričardas Dailidė) no Šauļiem. Šauļos radās arī tādas ievērības cienīgas grupas kā BIX un Lygiailyja, kas radīja Rietumu iedvesmotu un unikālu mūziku. Te arī radās savdabīga mūzikas parādība, ko dēvē par holistisko mūziku, tika izveidota pirmā ska-punk apakšžanra grupa Lietuvā Apatija un sāka spēlēt viena no pirmajām un, iespējams, pati pirmā Lietuvas britroka grupa Brainers. Vēlāk Šauļu rokenrola skatuves priekšgalā nonāca viena no slavenākajām Lietuvas rokgrupu grupām Colours of Bubbles.
- MA.2023: HILLS AND RAVINES
31.05.2023–24.06.2023, Prospekto Galerija un Viļņas Fotogrāfijas galerija
Viļņas Mākslas akadēmijas Fotogrāfijas, animācijas un mediju mākslas (FAMM) nodaļas maģistra studiju programma 2023. gadā var izskatīties kā ilustrācija universāliem likumiem, tomēr tas ir arī šķērsgriezums puzles reljefā, ko pēta konkrēta cilvēku grupa, kas ir unikāla un īpaša šeit un tagad. Viņu aplūkotie jautājumi neizbēgami ir saistīti ar galvenajiem spēkiem, kas veido mūsdienas, tostarp antropocēnu, tehnoloģiju attīstību, zināšanu dekolonizāciju un samierināšanos ar dabu, taču šī izstāde nav par tendencēm. Katrs jautājums šeit rodas no sirsnīgām personīgām šaubām vai intuīcijas, kas izjauc iepriekšējo pārliecību un atklāj jaunas zināšanu ainavas.
- Luka Missoni, Mēness ceļojums (Luca Missoni, The Moon Journey)
07.06.2023–09.07.2023, Martīna Mažvīda Lietuvas Nacionālā bibliotēka
Sākot ar 1902. gadā tapušo Žorža Meljesa filmu Ceļojums uz Mēnesi un beidzot ar 1968. gadā tapušo Stenlija Kubrika filmu 2001: Kosmosa odiseja, populārais Mēness tēls ir radikāli mainījies. Kad 19. gadsimtā spožais disks skaidrā naktī raisīja nostalģiju pēc bezgalības salīdzinājumā ar cilvēka dzīves ierobežotību, sausā Mēness virsma ar tās krāteriem, ko zinātne mūsu skatam piedāvāja pēdējās desmitgadēs, tika interpretēta kā tukša virsma, uz kuras cilvēki varēja iedomāties jaunu dzīvi nākamajām paaudzēm.
Luka Missoni ir daļa no šīs paaudzes un kā fotogrāfs piedzīvoja mīta par Mēnesi transformāciju. Kopš bērnības viņš ar teleskopu ir aplūkojis Mēness mainīgo ainavu.
Izstādē Nacionālajā bibliotēkā apskatāmas divas fotogrāfiju sērijas, kas veltītas mākslinieka Mēness vērojumiem.
LATVIJA
- Diāna Tamane, Half-Love
19.05.2023–23.07.2023, Latvijas Fotogrāfijas muzejs
Darbu sērija Half-Love seko mākslinieces pusmāsas, viņas tēva jaunākās meitas no otrās laulības, dzīvei no dzimšanas līdz pagājušā gada vasarai. Attēli tapuši, kopīgi pavadot laiku ģimenes mājās Kursīšos, kur viņas satiekas ik vasaru. Laika ritējums darbu sērijā tiek atklāts gan vizuāli, gan metaforiski, motīviem atkārtojoties. Fotogrāfiju uzņemšanas process Tamanei ir iespēja gan kopīgi pavadīt laiku ar krietni jaunāko pusmāsu, gan vēlreiz izspēlēt savas bērnības pieredzes uz šķietami idilliska piejūras ciemata fona.
Tāpat kā Tamanes iepriekšējos darbos, arī šīs sērijas centrā ir viņas ģimene (jo īpaši ģimenes sievietes vairākās paaudzēs) un viņa pati kā šīs vienības neatņemama sastāvdaļa par spīti tam, ka daudzu gadu garumā kopš vidusskolas absolvēšanas Tamane izvēlējusies dzīvot nošķirti – ne tuvāk kā kaimiņvalstī Igaunijā. Taču atšķirībā no iepriekšējiem darbiem Half-Love autore atteikusies no stingriem konceptuāliem rāmjiem, apvienojot iejūtīgu māsas portretējumu ar improvizētiem dokumentāliem attēliem.
- Elīna Ruka, Mūžīgā šalkoņa
03.06.2023–30.07.2023, Latgales vēstniecības GORS Mākslas galerija
Darbu cikls Mūžīgā šalkoņa radies, domājot par attiecībām. Attiecībām ar ūdeni, attiecībām ar partneri, attiecību un komunikācijas problēmām. Ar kādām emocijām mēs dzīvojam, kuras mākam izpaust, kuras paturam sevī un kurām vēl nemākam rast vārdisku ekvivalentu. Kā atrast kopīgu valodu? Cik daudz mēs runājam aplinkus? Kā sarunāties, kad neesam blakus? Darbu iedvesma un arī tēma meklējama stāstos par un sarunās ar jūrnieku sievām, tādās sajūtās kā ilgas, dusmas un pielāgošanās, kā arī paralēlajā dzīvē, kad partneri kādu dzīves daļu pavada šķirti, dažkārt neesot klāt svarīgos brīžos, bieži pazaudējot būtisko neklātienes sarunā. Dažādu profesiju, pandēmijas un kara pašķirtie, kam dzīve rit atsevišķi, bet uz priekšu.
- Rīgas Fotogrāfijas biennāle
27.04.2023–23.07.2023, Rīga, dažādas lokācijas
Joprojām turpinās dažādi Rīgas Fotogrāfijas biennāles notikumi. Jau ierasti RFB starpgados NEXT programmas uzmanība tiek pievērsta Baltijas, Ziemeļvalstu un citu Eiropas valstu jaunajiem māksliniekiem, kas vēl ir savas radošās karjeras sākumā. Iepazīstinot ar jauniem, perspektīviem autoriem, starpgada programma nodrošina redzamību un platformu, lai mākslinieki varētu pieteikt sevi plašākā kontekstā. Biennāles izglītības programmas ietvaros gan māksliniekiem, gan jebkuram interesantam tiek dota iespēja uzzināt par aktuālo attēlu kultūras jomā, ko bieži nepiedāvā Latvijas augstākās mācību iestādes.
Pilna programma šeit.