/ Foto Kvartāls / Intervija

Intervija ar Maceju Bujko no TIFF festivāla

Macejs Bujko (Maciej Bujko, 1989) ir Polijas fotofestivāla TIFF mākslinieciskais direktors, kurators un kultūras menedžeris. Studējis fotogrāfiju Radošās fotogrāfijas institūtā Opavā Čehijā un Polijas Nacionālajā filmu skolā Lodzā, kur pašlaik strādā pie savas doktora disertācijas. TIFF festivāls tika izveidots 2010. gadā, bet patlaban Macejs kopā ar kolēģiem veido arī TIFF centru. Šīgada 11. maijā kā eksperts viņš piedalīsies Rīgas Fotomēneša portfolio skatē. Uz skati joprojām fotogrāfi var pieteikties festivāla mājaslapā.

Kā radās TIFF festivāls, un kā tu tajā iesaistījies?

Festivālu sākām rīkot pirms astoņiem gadiem, kad bijām studenti. Atceros, ka tai laikā neko nezinājām par fotofestivāla rīkošanu, un droši vien tas bija galvenais iemesls, kāpēc nolēmām to darīt. Pēc astoņiem gadiem tas šķiet gandrīz kā cita ēra, bet viena lieta joprojām ir tāda pati – mēs cenšamies būt piezemēti un pēc iespējas vairāk iesaistīt skatītājus.

Kāds ir TIFF festivāla mākslinieciskais virziens, un kā tas atšķiras no citiem Polijas fotofestivāliem?

Man ļoti patīk šis jautājums! Katru gadu kāds man to uzdod, un varu novērot, kā attīstās mans priekšstats par TIFF. Mēs esam neliels festivāls un nevēlamies kļūt lielāki. Mēs to pieņēmām, un tagad cenšamies radīt platformu, kur satikties, mijiedarboties un attīstīties māksliniekiem, kuratoriem un auditorijai. Mēs neesam ieinteresēti rādīt lielus vārdus, jo tam ir vieta lieliskajos Krakovas vai Lodzas festivālos. Mēs ticam jaunajiem māksliniekiem un atbalstam viņu darbus un karjeru. Cenšamies pasūtīt jaunus darbus, kas būtu veidoti īpaši festivālam, bet, protams, ne visas izstādes ir tādas, taču tas ir būtisks mūsu mērķis.

Izstādes atklāšana TIFF festivālā. Publicitātes attēls

Ko mēs šogad varam sagaidīt no TIFF festivāla?

Šis festivāla izlaidums būs veltīts sadarbībai. Kā tā mūsdienās notiek internetā, starp māksliniekiem un sabiedrību? Kā cilvēki sadarbojas, lai sasniegtu savus mērķus, un kas notiek ar māksliniekiem, kuri atsakās sadarboties (piemēram, ar mākslas tirgu)? Mēs arī gatavojamies pielikt vairāk pūļu TIFF Action sadaļai un dialoga sistēmai ar auditoriju. Pirmā ir sadaļa, kas veltīta pasākumiem, kuri padziļina izpratni par izstādi un rosina auditoriju mijiedarboties ar izstādēm. Otra ir jauna brīvprātīgo sistēma. Mēs vēlamies apmācīt brīvprātīgos, lai viņiem būtu nepieciešamās prasmes kļūt par īstiem gidiem un partneriem dialogā ar auditoriju.

Kādi ir festivāla direktora lielākie izaicinājumi?

Kā programmas direktors esmu atbildīgs par programmas padomes darbu. Tā ir festivāla radošais prāts, kur mēs izstrādājam izstāžu idejas un risinām problēmas. Tā ir sešu cilvēku komanda kopā ar pārstāvjiem no galerijām, kurās notiek galvenā programma. Daudzi cilvēki no dažādām mākslas kopienām – tas ir neticami iedvesmojoši, bet, no otras puses, esmu atbildīgs par to, lai tas viss darbotos un mēs sasniegtu savus mērķus, tā ka vari iedomāties – tas ir pamatīgs izaicinājums.

Skats no TIFF festivāla pasākuma. Publicitātes attēls

Kas tev patīk portfolio skatēs un ko tu sagaidi no Rīgas?

Domāju, ka portfolio skates ir lieliska iespēja nepastarpināti iepazīties ar māksliniekiem, kuratoriem un mākslas menedžeriem. Dažreiz tās līdzinās ātrajiem randiņiem (uz labu vai ļaunu), bet tik un tā ir lieliski tajās piedalīties. Ar nepacietību gaidu iespēju uzzināt par jauniem māksliniekiem. Man kā festivāla direktoram ir svarīgi atklāt jaunus mākslas darbus. TIFF mēs koncentrējamies uz tematiskajām izstādēm, kurās piedalās daudz mākslinieku, arī tādi, kas vēl nemaz nav zināmi. Kā jau iepriekš rakstīju, šā gada tēma ir sadarbība, tāpēc būtu lieliski redzēt darbus par šo tēmu (arī tapušus, izmantojot dažādus medijus).