/ Foto Kvartāls / Intervija

ISSP galerija: gribam veicināt interesi par fotogrāfiju un mākslu kopumā

Rīt, 16. februārī, Berga Bazārā ar poļu fotogrāfa Rafala Milaha izstādi Džentlmeņu pirmais maršs durvis vērs ISSP galerija – jauna laikmetīgās fotogrāfijas izstāžu telpa un vieta izglītības aktivitātēm. Galerija plāno izstādīt gan Latvijas, gan ārvalstu mākslinieku darbus, veidot publisko pasākumu programmu ar lekcijām un diskusijām, kā arī turpināt ISSP Skolas piedāvātās izglītības programmas fotogrāfijā. Šogad izstāžu programmā – Aleksandrs Gronskis (Krievija), Džeisons Fulfords (ASV), Maija Anniki Savolainena (Somija) un citi mākslinieki. Vairāk par galerijas izveidošanu un nākotnes plāniem aicinājām pastāstīt ISSP galerijas programmas vadītāju Ivetu Gabaliņu (iepriekš – Vaivode).

Kā radās ideja par galeriju?

Ideja par galeriju radās kā likumsakarīgs biedrības ISSP darbības paplašinājums. Jau vairākus gadus apspriedām domu, ka vēlamies padarīt ISSP par plašākam cilvēku lokam pieejamu telpu. Tomēr manas mācības Helsinkos, kur ieguvu maģistra grādu fotogrāfijā, kā arī tā brīža biedrības finansiālā rocība lika mums šo domu arvien atlikt. Līdz pagājušā gada pavasarim, kad beidzot nolēmām savā ziņā realizēt ieceri un meklēt mums piemērotas telpas.

Darbojoties fotogrāfijas izglītības jomā jau vairāk nekā desmit gadus, esam uzkrājuši nenovērtējamu pieredzi un zināšanas, kuras vēlamies likt lietā un dalīties. Publiska, visiem pieejama telpa, kas ietver ne tikai galeriju, bet arī ISSP izglītības platformu, šķita nepieciešams solis uz priekšu. Vēlamies gan atvest uz Latviju māksliniekus, kas pašiem šķiet interesanti, gan kļūt par atbalsta punktu Latvijas autoriem. Nenoliedzami pozitīvi ir apspriest savus darbus domubiedru lokā vai mācību ietvaros, tomēr iespēja tos izrādīt publiski sniedz papildus motivāciju saistīt savu ikdienu ar autorfotogrāfiju.

Kas bija pats grūtākais, lai šo ideju īstenotu?

Manuprāt, telpas atklāšana ir tikai sākums, lai arī šis posms ir bijis laikietilpīgs. Nav noslēpums, ka galerijas uzturēšana reti kad finansiāli ir izdevīga, tomēr esam uzstādījuši mērķi tuvāko gadu laikā to padarīt par pašpietiekamu struktūru, kas veicinātu mākslas tirgus attīstību Latvijā. Tāpat ļoti nozīmīgi ir veicināt pašmāju autoru atpazīstamību ārvalstīs, sadarbojoties ar esošajiem ISSP partneriem un meklējot jaunus, kā arī nākotnē piedaloties starptautiskās mākslas mesēs. Mūsuprāt, galerijas izveidošana kā vēl vienas izstāžu telpas radīšana galvaspilsētā, nenoliedzami ir būtiska, tomēr daudz svarīgāk ir skatīties uz šo vietu kā rīku, ar kura palīdzību mēs varam veicināt interesi par fotogrāfiju un mākslu kopumā. Turklāt šim darbam ir jānorit vairākos virzienos vienlaicīgi – no vienas puses, tas ir darbs ar vietējo auditoriju, no otras, kā padarīt mūsu māksliniekus interesantus arī ārpus Latvijas konteksta. Bet atgriežoties pie jautājuma, sarežģītākais šajā procesā, iespējams, bija noticēt, ka spējam realizēt ideju, uzņemoties kā atbildību par iesākto, tā arī ar to saistītos finansiālos riskus.

Rafals Milahs. No sērijas “Džentlmeņu pirmais maršs”

Kāds ir galerijas mākslinieciskais uzstādījums?

Vēlamies izstādīt autorfotogrāfiju, kas mums patlaban šķiet aktuāla. Šis visnotaļ plašais traktējums var ietvert kā Latvijas, tā ārvalstu autorus, kā pavisam jaunus, tā, iespējams, jau sen (lai ari nepelnīti) aizmirstus māksliniekus. Neplānojam arī aprobežoties ar fotogrāfiju izstādīšanu pie sienas – arvien vairāk autoru savos darbos iekļauj video, instalāciju un performanci. Ilgtermiņā programma tiks veidota koncentrējoties uz Latvijas un tai tuvā reģiona autoriem. Saprotu, ka šis definējums izklausās visnotaļ subjektīvs, bet tieši tā es redzu kvalitatīvas izstāžu programmas veidošanu, kas balstīta mūsu komandas interesēs, pieredzē un zināšanās.

Vai vari atklāt galerijas tuvākos plānus un nākotnes vīziju?

Galerijas sākumposmā vairāk pievērsīsimies kvalitatīvas izstāžu programmas attīstīšanai un nodrošināšanai. Jau patlaban esam sākuši strādāt pie nākamā gada izstādēm, runājot ar māksliniekiem, kā arī piesaistot nepieciešamo finansējumu. Savukārt ar nākamo gadu plānojam aktīvāku darbību starptautiskā kontekstā.

Kā galerija varētu ietekmēt Latvijas fotogrāfijas kopainu?

Līdz šim ISSP ir veiksmīgi aizpildījis fotogrāfijas izglītības robu Latvijas mākslas izglītības sistēmā, lielā mērā izaudzinot jaunu fotogrāfu paaudzi. Galerija varētu kļūt par institucionālo atbalstu māksliniekiem, kas nodarbojas ar autorfotogrāfiju.

Attēlā: ISSP galerijas komanda – Jūlija Berkoviča, Ingus Bajārs, Iveta Gabaliņa, Evita Goze un Liāna Beņķe