/ Sabolcs Barakonji / Foto stāsts

Aukstās pēdas

Esmu aizrāvies ar jautājumu par realitātes izjūtas un fotogrāfijas kā dokumenta attiecībām. Gan šaurākā, gan plašākā apkārtnē cilvēki atstāj pēdas – dažas nevainīgas, citas noziedzīgas. Šo pēdu ideāla nolasīšana nav iespējama bez konteksta – vārdiem, arhīva, liecībām, bet bez vārdiem katra fotogrāfija ir aizdomīga. No 2015. līdz 2022. gadam es strādāju Ungārijas policijā, kopā ar policistiem devos uz simtiem nozieguma vietu. Esmu bijis iesaistīts reālā kriminālistikā; mēģināju apgūt un veikt tiesu medicīnas tehniķa darbu.

Manu attēlu uzstādījums un tehniskie parametri atbilst metodoloģijai, kas ļauj fotogrāfijai kļūt par materiālu liecību. To izveides loģika precīzi seko nozieguma vietas apskatē nodarbināto policijas profesionāļu domāšanai un skatienam. Attēlu radīšanu šeit regulē stingri noteikumi, jo fotogrāfijas būs pamats reāliem spriedumiem. Man bija iespēja piedalīties kā novērotājam policijas mācību centra kriminālpolicijas tehniķu fotopraksē, lai iepazītos ar šīm studijām no fotogrāfisko attēlu veidošanas aspektiem un darba metodēm. NDA (konfidencialitātes līgums) man ļāva iepazīties ar policijas foto arhīviem.

Mācoties un pilnveidojot objektīvu un precīzu attēlu uzņemšanas metodi, fotogrāfiju var rekonstruēt kā dokumentu. Svarīgi, lai no policijas vides piesavinātie attēli netiktu kompromitēti lietisko pierādījumu sistēmā, neatkāptos no kriminālistikas fotogrāfiju būtības un noteikumiem. Nozieguma vietas izmeklēšana notiek vienu reizi, un to nevar atkārtot. Fiziskajiem pierādījumiem ir lielāks svars nekā liecinieku teiktajam. Manu fotogrāfiju radīšanā ir izslēgti jebkādi izdomāti elementi.

Sabolcs Barakonji (Szabolcs Barakonyi, 1976) izstādījis savas fotogrāfijas vairākās pasaules pilsētās, fotofestivālos un mākslas mesēs, kā arī muzejos. To skaitā Chateau d’Eau Tulūzā, Francijā, un Laikmetīgās mākslas muzejā Šanhajā. Vairākas reizes piedalījies arī ParisPhoto ar Galerie du Jour, agnés b. Piedalījies Fotogrāfijas mēnešos Lodzā, Krakovā un Parīzē, kā arī 7. fotobiennālē Poznaņā, Polijā, 10. Kauņas fotofestivālā Lietuvā un PHotoEspaña (2014). 2023. gadā absolvējis Ungārijas Tēlotājmākslas universitātes doktorantūru.